Brev
Generthed
Hej bb,
Jeg er super genert. Det stopper mig næsten fra alt, fx at være sammen med mine veninder, fordi de tit vil have andre med, familiearrangementer, bare det at møde nye mennesker.
Kan slet ikke snakke med nye mennesker og føler kun at jeg siger dumme ting og opfører mig arrogant.
Har det også som om at de ikke kan lide mig og kun snakker med mig fordi min veninde er der.Derfor har bla også bare haft trangen til at drikke alkohol inden jeg skal være sammen med dem, for ikke at være så genert.
Er også meget indelukket og introvert og har kun få venner, men jeg vil bare så gerne have flere og være den der sociale type alle kan lide og vil være sammen med.
Som sagt, stopper min generthed mig i rigtig meget som jeg jo rigtig gerne vil:(
Kan man ikke få det til at gå væk?
Begynder også at svede i håndfladerne osv når jeg møder nye folk og vil egentlig bare gerne grave mig ned i et dybt hul!
Det skal også lige siges at jeg for det meste kun er genert, for fx mine veninders venner eller en sød fyr eller pige. Nok mest folk som jeg ved jeg kommer til at se igen er jeg genert overfor.
Jeg kan godt gå op og tale med en tilfældig person i Elgiganten hvis det skulle være det eller spørge en dame om vej… Hvad betyder det?
Har virkelig brug for hjælp, det her er et stort problem som stopper mig i alt hvad jeg har lyst til men ikke gør
Mvh den generte
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år,
Tak for dit meget ærlige brev om generthed. Det er godt, du har skrevet. Jeg ved fra mange andre unge, at de også føler sig generte på nogle af de områder, du nævner.
Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt både for unge og for voksne, at være lidt nervøse, usikre, spændte, når man skal møde helt nye mennesker eller en potientiel kæreste. Man føler, at alle kan se, hvor nervøs man er, og hvor meget man sveder, men oftest er der ingen, der lægger mærke til det andet end én selv. Og oftest har det andet menneske ligesom en selv, det kan vi bare ikke se.
Men når det så er sagt, skal der selvfølgelige være en grænse for, hvor meget ens generthed skal fylde inde i en. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det måske kunne være en god ide for dig at få lidt hjælp. Med hjælp mener jeg nogle små handleanvisninger på, hvordan du skal øve dig i at være i din generthed.
Kunne du snakke med dine forældre, om I sammen fandt en, der kunne hjælpe dig. Det kan være jeres læge, sundhedsplejersken på din skole, eller måske din lærer eller en helt anden.
Der findes måder, man kan arbejde med generthed på, så jeg håber, at du kan finde lidt mere mod og få spurgt en voksen om hjælp. Jeg ved fra andre unge, der bøvler med generthed, at de synes, det har været fedt at arbejde med deres generthed, fordi det er, som de bliver sat fri af deres dårlige tanker om dem selv. Det tænker jeg også, at du kan komme til at føle.
Du spørger, hvad det betyder, når ikke du er genert over for en i El-Giganten. Tit er det sådan, at jo mere der i spil i en relation eller situation (potentiel ven, veninde, kæreste), jo mere genert er man i starten. Derfor er det altså også stærkt, at du kan tale med fremmede eller bare henvende dig til nogen du ikke kender. Måske kan du øve dig i at henvende dig til fremmede endnu mere, altså det du allerede gør i EL-Giganten kan du bruge fx til fester. Du kan forberede et par sætninger til at indlede med. I El-Giganten har du nok spurgt om noget konkret. Det kan du også øve dig i at gøre i andre situationer. Fx Flot bluse, den ser godt ud på dig/ er den ny/ hvor har du købt den? Eller spørge til noget om interesser, film, musik eller andre ting, du også selv har lidt interesse i eller ved, at personen er. Nogen gange får man en snak igang og andre gange ikke - og det er helt ok og normalt.
Hvis det hele virker uoverskueligt lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke og guide dig
De bedste hilsner BørneTelefonen