Brev
Generthed
Hej BB
Jeg er en 12-årig pige, som går i syvende klasse, og jeg er ret genert (selvom det har været meget værre). Jeg har lige skiftet lærere, og de nye er vildt gode (ligesom de gamle).
Men alligevel er jeg stadig enormt genert, hvilket irriterer mig ufattelig meget, da jeg gerne vil kunne tale med dem. Jeg er begyndt at kigge min klasselærer og de andre lærere i øjnene, men jeg tør stadig ikke spørge dem om hjælp til f.eks. opgaver.
Heldigvis kan jeg mærke, at når jeg går forbi mine gamle lærere, bliver jeg meget mere genert end med de nye.
Der er snart skole-hjem-samtaler, og det glæder jeg mig til, og jeg håber, at mine lærere vil sige noget om min generthed og hjælpe mig med at komme af med den. For jeg tør nemlig desværre ikke at gøre dem opmærksomme på mig selv. Jeg tør heller ikke sige det til mine forældre. Men min rigtig gode veninde presser på og siger, at jeg skal prøve.
I øvrigt er jeg også begyndt at give mig selv tal eller “stjerner” for, hvor godt jeg har klaret det den dag.
Så mit spørgsmål er egentlig bare: Hvordan bliver jeg mindre genert, når jeg ikke selv tør gøre opmærksom på det? Og hvordan bliver jeg bedre til at bede mine lærere om hjælp, når der er opgaver, jeg ikke kan finde ud af?
PS. Jeg har allerede prøvet at presse mig selv til at bede om hjælp til opgaver, men det virker bare ikke.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige.
Tusinde tak fordi du skriver ind til BørneTelefonen! Jeg forstår godt, du er træt af, at genertheden kommer til at bremse dig i at spørge om hjælp i skolen. Men det er sejt, at du gerne vil prøve at ændre det, og som du beskriver i dit brev, så gør du faktisk rigtig mange gode ting for at blive mindre genert.
Jeg vil prøve at give dig nogle forslag til, hvordan du kan øve dig i at spørge om hjælp. Det skal dog siges, at det er helt normalt at være genert og det er tit sådan noget der tager tid at ’komme over’. Faktisk så oplever rigtig mange børn, unge og endda også voksne at de har svært ved at spørge om hjælp, nogle viser det bare mere end andre.
Faktisk så tror jeg også der er nogle i din klasse som også er generte for at spørge om hjælp eller som venter på en anden siger spørgsmålet højt og derfor selv ikke behøver at sige noget.
Men vi er alle forskellige og nogle øvelser eller råd virker bedre end andre, ligesom at du skriver, at du har prøvet at presse dig selv til at spørge om hjælp til opgaver, men at det ikke virker.
Jeg synes det er en rigtig god øvelse det med at du får stjerner for hvor godt du har klaret dagen. Men jeg ville faktisk næsten sige, at du skal prøve at give dig selv stjerner for hver eneste gang du gør noget godt. Så hver gang du fx kigger din klasselærer eller de andre i øjnene, så giv dig selv en stjerne, eller hver gang du snakker med din veninde om din generthed, eller hver gang du prøver at række hånden op.
På den måde får du flere af de oplevelser, som vi ville kalde succesoplevelser, og jo flere du har af dem, jo ’nemmere’ vil det være til sidst at turde snakke med din lærer eller dine forældre. Bare det at du prøver, er et rigtig godt skridt i den rigtige retning.
En anden vigtig ting er din vejrtrækning. Hvis din vejrtrækning er rolig, så er man også selv rolig. Det kan du træne alle steder. Det gør du ved at trække vejret ind gennem næsen, mens du tæller til fire, holder vejret i to sekunder og puster så langsomt ud igennem munden i fire sekunder.
Imens kan du prøve at forestille dig, at du fx går op til din lærer for at spørge om hjælp, eller rækker hånden op i klassen. Når du træner din rolige vejrtrækning derhjemme, så kan du nemlig bruge det i de situationer, hvor du mærker, at genertheden er på vej. Giver det mon mening for dig?
Det kan måske også hjælpe dig at have en lille ting i hånden, en halskæde rundt om halsen eller nogt helt tredje, som du kan have med dig, når du er i skolen. Det kan måske give dig noget tryghed og få din opmærksomhed hen på noget andet. Hvad tænker du om den løsning, kunne det mon være noget du havde mod på at prøve af?
Jeg forstår godt, at du glæder dig til skole-hjem-samtalen, fordi her har du muligheden for at blive set uden selv at skulle gøre opmærksom på dig selv. Det er også lærerens ansvar at sørge for, at alle trives og føler sig godt tilpas i skolen. Det er deres ansvar at lægge mærke til, at du måske har svært ved at spørge om hjælp i skolen.
Men hvis du har mod på det, kan du prøve at skrive et par ord ned til din klasselærer eller dine forældre, det er nemlig nogle gange lidt nemmere at vise dem et stykke papir end selv at sige det. Du kunne fx skrive, at du er meget genert og gerne vil have lidt hjælp til nogle opgaver, men at du ikke ved hvordan du skal sige det.
Jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig lidt på vej. Hvis du føler du har brug for flere råd eller har noget andet, du gerne vil snakke om. Så kan du enten ringe ind på BørneTelefonen tlf. 116111 eller skrive til os, måske på chatten. Det er nemlig altid lidt nemmere for os, når vi kan spørge lidt mere ind til dig, og hvad du ønsker.
Jeg tror på, at du kan, og jeg håber, at du har modet på at fortsætte dit gode arbejde med genertheden.
Kærligste hilsner BørneTelefonen