Brev
Forvirret
Hej
Jeg er en pige på 13, og her de seneste uger har jeg følt mig helt fortabt og dårligt tilpas i min krop. Først tænkte jeg måske at jeg bare var ved at blive syg, altså normalt ondt i maven og i hoved. Men nu har det stået på i cirka 3 1/2 uge. Og jeg ved ikke helt hvad man kan gøre eller om det bare er en normalt teenager ting.
Men det bare mærkeligt for det kommer lige pludselig af igen ting, og det en vildt ubehagelig følse, af at føle sig helt fortabt, at alt lige pludselig er gået i sort.
Og det følse ikke godt bare at slappe af, det gør det enligt bare være at tænke over det. Og hvis jeg er sammen med nogle af mine venner føle jeg mig helt nede. Men ja, ved ikke om dette gav nogen mening, men skriver fordi at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ved det. :///
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan godt forstår, at du føler dig helt forvirret. Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind.
Selvom du kan føle dig forvirret er det også rigtig flot, at du kan mærke forandringer. Du skriver at du føler dig helt fortabt og skidt tilpas i din krop. Det at du er så opmærksom på det fortæller mig, at du har en rigtig god kontakt til din krop og følelser. Og det er virkelig flot.
Det lyder rigtig meget som starten ind i puberteten. Det er du jo også lidt inde på. Når man kommer i puberteten, at kroppen begynder at udskille en masse kvindelige hormoner i kroppen. Disse hormoner er med til, udvikle dig fra pige til ung. Det betyder, at du begynder at få  bryster og måske snart menstruationen. Når kroppen bliver oversvømmet med disse hormoner, så kan det godt påvirke humøret. Det kan være grunden til, at du føler dig trist til mode.
Du kan læse mere om kroppens udvikling på http://privatsnak.dk/10-12/ og læse om pigers pubertet. Det kan måske være en hjælp til dig.
Det kunne måske være en god idé, at du får en snak med din mor. Hvad tænker du om det? Din mor har jo også prøvet at være teenager. Hun har måske nogle gode råd til, hvad der hjalp hende. Det kan jo også være godt for din mor, at vide hvordan du har det. Så er det muligt for hende at tage hensyn. Og samtidig være der for dig, hvis det bliver svært.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen.