Forvirret

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg kan godt forstår, at du føler dig helt forvirret. Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind.

Selvom du kan føle dig forvirret er det også rigtig flot, at du kan mærke forandringer. Du skriver at du føler dig helt fortabt og skidt tilpas i din krop. Det at du er så opmærksom på det fortæller mig, at du har en rigtig god kontakt til din krop og følelser. Og det er virkelig flot.

Det lyder rigtig meget som starten ind i puberteten. Det er du jo også lidt inde på. Når man kommer i puberteten, at kroppen begynder at udskille en masse kvindelige hormoner i kroppen. Disse hormoner er med til, udvikle dig fra pige til ung. Det betyder, at du begynder at få  bryster og måske snart menstruationen. Når kroppen bliver oversvømmet med disse hormoner, så kan det godt påvirke humøret. Det kan være grunden til, at du føler dig trist til mode.

Du kan læse mere om kroppens udvikling på http://privatsnak.dk/10-12/ og læse om pigers pubertet. Det kan måske være en hjælp til dig.

Det kunne måske være en god idé, at du får en snak med din mor. Hvad tænker du om det? Din mor har jo også prøvet at være teenager. Hun har måske nogle gode råd til, hvad der hjalp hende. Det kan jo også være godt for din mor, at vide hvordan du har det. Så er det muligt for hende at tage hensyn. Og samtidig være der for dig, hvis det bliver svært.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?