For tynd? For tyk? Spiseforstyrrelse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det lyder som om, at du har gået rundt med tanker om krop, mad og vægt meget længe. Og det er bare så godt tænkt at skrive herind! Rigtig godt gået. Det kan nemlig godt være alvorligt, når man begynder at springe så mange måltider over – og når man har lyst til at kaste maden op. Du har helt ret i, det ikke er nogen sund måde at tabe sig.

Det lyder som om, at din familie og dine venner holder meget af dig og bekymrer sig om dig. De har lagt mærke til at du har tabt dig – måske har de også set, at du ikke spiser så meget?

Når man går med sådanne tanker og følelser omkring mad, vægt og krop, er det vigtigt, at man opsøger sin læge. Men det vil være godt, hvis du først kan snakke med dine forældre. Så kan de hjælpe dig med at gå til lægen, og de vil også kunne støtte dig, så du ikke skal gå med alle de ting helt alene. Nogen gange kan det være nemmere at skrive det til sine forældre. Måske vil det hjælpe dig til at få en snak med dem?

Lægen vil kunne hjælpe dig med at finde du af, om og hvilken hjælp, du har brug for. Det kan være, at du har brug for at tale med en diætist, som ved noget om sund og god kost. Måske har du også brug for at tale med en psykolog, så du f.eks. kan slippe af med tankerne om, at du er ’klam’ og ’fed’, når du har spist.

Det kan også være, at du har lyst til at kigge på Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser & Selvskades hjemmeside: https://www.lmsos.dk/ Dér kan man både læse om, hvordan det er at have en spiseforstyrrelse, og man kan læse om, hvad man kan gøre, hvis man tror, man har en. De har også en anonym rådgivning.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kan få snakket med dine forældre, er du også meget velkommen til at ringe til os på 116111 eller skrive til os på chatten. Det er bare vigtigt, at du får snakket med nogen, som kan hjælpe dig videre.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser