For tyk? Lavt selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Der er mange, der lige som du, er tvivl om deres vægt passer med deres højde, og om de vejer for lidt eller for meget.

Når man har tabt sig meget, som du har, kan man opleve, at slankekuren kan begynde at tage overhånd, og at man vil tabe sig mere og mere, og konstant tænker over, hvad man spiser. Man kan få svært ved at vurdere, hvornår man har tabt sig nok og hvornår kroppen ser godt nok ud, fordi det er blevet en vane, at gå op i at tælle kalorier og vurdere sig selv og kroppens udseende kritisk. Det lyder som om, at det er det, der kan være sket for dig, da du fik en spiseforstyrrelse.

Vi er alle bygget forskelligt – nogle er kraftigt bygget, mens andre er mere spinkle - det kan være knogler og muskelmasse - og derfor er det svært at svare konkret på, hvor meget man skal veje i forhold til, hvor høj man er. Nogle bruger BMI til at vise om vægt og højde er indefor gennemsnittet, og det er vigtigt at vide, der er forskel på den måde man beregner BMI for voksne og for børn og unge. Er du i tvivl er det en god idé lige at snakke med fx forældre, læge eller sundhedsplejersken. Som barn og ung er man jo i rivende udvikling fysisk og psykisk, kroppen har derfor også brug for at have overskud til væksten og derfor vigtigt, at man spiser sundt, varieret, motion, frisk luft, søvn og hvile - og en stor portion kærlighed og omsorg fra andre og til sig selv.

Det er meget almindeligt, at vores selvværd hænger sammen med den måde, vi ser os selv og vores krop på. Hvis man har et dårligt selvværd, synes man, der er alt muligt galt med den måde, man ser ud. Et godt selvværd betyder derimod, at man ikke går så højt op i, hvordan man ser ud – eller hvordan andre synes man ser ud. For det vigtigste er, at man selv er tilfreds, og ikke hvad andre tænker.

Jeg tror, at du kan få et bedre selvværd, hvis du øver dig i, at skrive alle de ting ned, som du er glad for ved dig selv. Det behøver ikke kun at være omkring dit udseende, men kan også være kvaliteter som fx, at du er en god veninde, at du er god til at læse, eller god til en form for sport, dine værdier, holdninger osv. Du kunne måske også snakke med dine veninder om, hvad I synes bedst om eller beundrer ved hinanden og det som I synes er vigtigst ved en veninde. Nogle gange kan man fokusere så meget på de negative ting, at man helt glemmer at se på alt det positive og  ved en selv, og så kan det være godt, at få hjælp af nogle gode veninder til at få øje på det.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.