Brev
For stort pres, hjælp mig…
Hej.
Jeg er en pige på 15.
Jeg har altid drømt om at blive dyrlæge, som kræver utroligt høje karakterer, som jeg virkelig prøver at arbejde for.
Men min far gør det rigtig svært, jeg prøver at være den perfekte datter, jeg har ikke lyst til at skuffe dem!
Men min far, er meget streng. Hver gang jeg får under 12, selvom det er 10 med pil op, spørger han hvorfor jeg ikke fik 12, det har han gjort i rigtig lang tid, og når jeg så kommer hjem med 12, siger han bare: “du kan jo godt” som om jeg bare er en skuffelse…
Jeg arbejder allerede rigtig meget på at blive den bedste, men det er svært med så meget pres.
Udover det, har jeg allerede dårligt selvværd. Jeg sammenligner mig alt for meget med andre piger, og tænker hvorfor er jeg ikke ligesom dem,
jeg synes selv jeg er grim og fed, og har det ikke godt med mig selv.
Jeg er blevet afvist rigtig mange gange af de piger jeg ville være sammen med, som bare har gjort at jeg har mistet troen mere og mere på mig selv.
Selv når jeg skriver med en fyr, er jeg bange for at han er træt af mig hvis han ikke svare eller sådan noget.
Jeg går rundt med så meget pres på mine skuldre og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det. HJÆLP MIG!!!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige.
Sikke en dejlig drøm at have, og hvor er det godt, at du går efter det, du drømmer om. Det kan du godt være stolt af.
Jeg kan godt forstå, at din fars reaktioner og kommentarer påvirker dit selvværd. Det, der opbygger selvværd, er nemlig, at man bliver set og elsket uden vurdering. Altså uden at man skal gøre noget for det.
Jeg forestiller mig, at din far ønsker dig det bedste. Men han kommer til at presse dig, når han bebrejder dig, at du ikke fik 12, i stedet for at anerkende dig for din store indsats.
Du er bange for at skuffe dine forældre, men jeg tror, du lige nu arbejder for hårdt på ikke at gøre det. Du er nemlig begyndt at få nogle negative tanker om dig selv, også i forhold til dine veninder. Det tyder derfor på, at den kritiske stemme, du oplever derhjemme også er blevet din egen stemme?
Ville du kunne tale med din mor og far om, hvordan du oplever deres pres? Vil du fx kunne vise dem dit brev hertil og mit svar?
Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at de får at vide, hvordan du har det. Så de kan støtte dig og hjælpe dig med at få opbygget dit selvværd igen. Måske føler de sig usikre på, hvordan de bedst kan gøre det? Så er de meget velkomne til at ringe til os på ForældreTelefonen på 35555557.
Jeg vil også foreslå dig, at du taler med en af dine lærere. De kan nemlig huske dig på, at man ikke altid kan præsterer i top. Det er helt menneskeligt, at man ikke klarer sig lige godt altid. Heller ikke selvom man forbereder sig godt og er flittig, som du.
Din lærer vil også kunne hjælpe dig med at blive en større del af klassens fællesskab, hvis det er her, du oplever at du bliver afvist, af de piger, du gerne vil være sammen med.
På rejsen mod din drøm, tænker jeg, at du nu skal til at fokusere mere på at være på vej mod drømmen end på at være den bedste. Det er jo ikke kun målet, der er vigtigt, men også rejsen dertil. Det er vigtigt, at du også er glad på vejen dertil, og mon ikke at det lykkedes dig at komme i mål,l også selvom du ikke får 12 og er den allerbedste?
Begynd at lægge mærke til og ”forstørre” alle de gange, hvor du rent faktisk lykkedes. Og husk, man lykkes også, selvom man ikke er den allerbedste. At lykkes er fx også at bede om hjælp, når man har det svært. Præcis som du nu har gjort.
Jeg ønsker for dig, at din familie vil hjælpe dig med at slippe presset. Du er perfekt som du er. Husk det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen