Brev
Folk undervurderer mig
Hey b
Jeg er en pige på 13 der har brug for hjælp det handler om at folk undervurderer mig de tror ik jeg kan noget. Det er ikke sagt face to face eller noget men når man snakker sammen så kommer der ord ind som blandt andet at ej du er ik så god til det ej du er ikke lige den skarpeste kniv i skuffen ej du kan ikke tale for dig selv osv
og måske mener de det ikke det på den måde men det føler jeg der er også tidspunkter hvor der er en konkurence eller leg eller et eller andet og jeg så vinder eller gjorde det bedst så plejer folk tit at sige ej jeg troede ikke du havde det i dig og det er det der pisser mig af jeg ved ikke hvorfor de ik kan se jeg faktisk kan alt det der
hvad gør jeg forkert jeg er mest bange for fremtiden når jeg så bliver ældre og skal stå på egne ben om folk bare tror jeg er et lille stykke legetøj man bare kan snore rundt om sin lille finger
Hilsen pigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige..
Mange tak for dit brev her til BørneBrevkassen, jeg kan godt forstå at det går dig på hvis, dem du kender undervurderer dig...
Det her kommer måske til at lyde plat.. Men det vigtigste er vel, at DU ved at du kan, og at DU ved, at du er en af de ”skarpe knive i skuffen”..? Hvad de andre tror, er i mine øjne slet ikke så vigtigt, som det du VED.. For hvis andre tror, at de bare kan sno dig om deres lillefinger, vil nogen måske prøve på det, på et tidspunkt.. Men når nu du ved det, så kan du vælge at lade være med at gøre som de siger…
Måske kunne det være en god øvelse for dig, hvis du inden I skal lave en konkurrence eller andet du ved du er god til, siger ”det her er jeg god til” højt, så du selv og andre kan høre det….? Eller måske tage en snak med én af dem der siger, at de ikke troede du havde det i dig? Spørger ”hvad er det egentligt der gør, at du ikke tror jeg kan?” Det kan være at personen kan hjælpe dig til at, se hvad de andre ser, så du måske kan ændre på det? (Hvis du altså har lyst til at ændre det.) Og så vil personen sikkert også blive mere opmærksom på, at du har mere i dig end som så, når han/ hun kan se, at du faktisk klarer dig godt..?
Er der mon nogle voksne, der ved noget om det her? Måske en lærer? Det kunne være at din lærer kunne hjælpe dig med at forstå, hvad det er de andre børn ser? Og måske være med til at få dem til at ændre opfattelse..?
Jeg ved ikke om du måske har talt med dine forældre om det? Måske de kunne hjælpe dig?
Jeg synes, det er mega sejt, at du trods de andre siger du ikke kan, stadig har troen og viden om, at du KAN!! Det, er der nok mange, som ville give deres højre hånd for at være i stand til! Så bliv ved med det! Så skal det nok gå…
Jeg håber i al fald rigtigt meget, at du kan bruge mit svar.. Hvis du lige har brug for at høre noget mere, eller tale med nogen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske skrive på BørneChatten.. Begge steder sidder der voksne der er klar til at give råd og vejledning..
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen