Føler mig værdiløs

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af en pige, der er meget reflekteret. Det tænker jeg, du er, fordi du lyder som en pige, der lige nu tænker rigtig meget over "meningen med livet" – og selvom det kan føles meget ensomt, så er du bestemt ikke den eneste, der indimellem oplever, at livet er en mærkelig størrelse. Derudover lyder det til, at du kender dig selv så godt, at du ved, hvad der måske kan hjælpe dig, nemlig muligheden for at kunne tale med en professionel, fx en psykolog. Det synes jeg lyder som en god ide.

For som du selv skriver, kan det være rigtig rart at tale med én, der er dygtig til at stille de rigtige spørgsmål. Altså de spørgsmål, der kan få én til at tænke anderledes om noget, som man måske er groet fast i, der kan gøre det svært at se med andre øjne. Du skal med andre ord have hjælp, så du igen kan få det godt og føle dig værdifuld. For det er du! Og selvom livet er forgængeligt – og noget, der ikke varer evigt, så er en af vores opgaver at lære, at vi er nogen. At vi er noget værd i os selv. Men det kan være en proces, som man skal igennem, før man når dertil.

Selvom du ikke føler, du har lyst til at belemre dine nærmeste, så synes jeg alligevel, du skal prøve at snakke med dem om det, du tænker på. Også selvom tankerne lige nu er "sorte". Det kan føles som en enorm lettelse, når man endelig får sagt højt, hvad det er, man føler. Og ikke kun på et tidspunkt, hvor det er alkoholen, der taler. Men derimod på et tidspunkt, hvor der er tid til en god snak. Måske du har mod på det? Du kan jo altid overveje at skrive dine tanker ned - og så dele dem med en nær på et tidspunkt?!

Jeg ved ikke, om du har prøvet det, men man kan altid kontakte ens egen læge, der kan lave en henvisning til en psykolog. Det er i hvert fald en mulighed, som jeg synes, du skal undersøge, hvis du har mod på det? En anden mulighed er at undersøge, om du bor i en kommune, der tilbyder gratis psykologhjælp. Det er desværre ikke alle kommuner, der har det tilbud. Det er en skam, for du er bestemt ikke den eneste på 18 år, der ikke har råd til en psykolog. På Psykiatrifondens hjemmeside har de en oversigt over gratis hjælp. Du kan se listen her: http://www.psykiatrifonden.dk/om/projekter-aktiviteter-og-samarbejder/kv-17/er-din-kommune-roed-gul-eller-groen.aspx. Måske er du så heldig, at du bor i den "rigtige" kommune?!

Hvis det ikke kan lade sig gøre, vil jeg anbefale en anden rådgivning, nemlig ”Headspace”. "Headspace" er gratis og har lokale afdelinger rundt om i Danmark - og de har forskellige tilbud til unge, bl.a. tilbyder de samtaleforløb. Her får du mulighed for at snakke med rådgivere om de ting, du vil tale om. Du kan læse mere på deres hjemmeside her: https://www.headspace.dk/faa-hjaelp/hjaelpen-i-headspace. Måske det kunne være noget for dig?

Jeg håber, du har fået nogle ideer, som du kan gå videre med. Husk også, at du altid er hjertelig velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 11611.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?