Føler mig tyk

Hej børntelefon

Jeg er en pige på 13 år, jeg vejer 44 kg, og jeg er 153 cm høj.

For et halvt års tid siden er jeg begyndt at tænke meget på mad og vægt. Jeg syntes selv at jeg er tyk. Min familie og veninder siger til mig at jeg er perfekt som jeg er, jeg føler mig ikke perfekt.

Her på det sidste er jeg begyndt at smide min madpakke ud i skolen. Så jeg spiser ikke frokost. Jeg spiser heller ikke særligt meget morgenmad, jeg spiser dog aftensmad. Jeg kan ikke lide at spise mad sammen med alt for mange personer føler mig utrykt ved det.

Hvad skal jeg gøre? Er jeg på vej til at få en spidseforstyrelse eller hvad?

Hilsen pigen på 13 år.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange piger i din alder fokuserer meget på kroppen og udseendet. Der sker også mange forandringer med kroppen og det måde ma ser på sig selv. Og mange er desværre utilfredse med den måde de ser ud på.

Men hvor er det dejligt at din familie og veninder siger at du er perfekt som du er. Det lyder til at du har talt med dem omkring dine bekymringer for at være for tyk? Og det er da sejt hvis du har gjort det. At tale med nogle om en bekymring, kan føles som en lettelse. Bare det at få tingene sagt højt kan være rigtig rart.

Jeg tror, det er vigtigt at du holder fast i det de siger, at du er perfekt som du er. Havde du været din egen veninde og set på dig selv udefra, så tror jeg ikke du ville synes du var tyk. For man er altid meget hårdere til at bedømme sit eget udseende frem for ens venners. Og sommetider kan man komme til at fokusere meget på noget, som andre måske slet ikke har lagt mærke til. Måske kan du prøve at være din egen bedste veninde - hvad mom du vil sige til dig selv, som din egen bedste veninde?

I din alder er din krop ved at ændre sig fra at være en pige til at blive en kvinde. Derfor er det også vigtigt at den får den næring og energi, som den har brug for. Og det får den gennem mad. Hvis kroppen ikke får mad nok, kan den ikke producere alt det inde i kroppen som den har brug for, for at blive en kvinde, for har holde sig sund og for at kunne holde sig koncentreret fx i skolen.

Hvis du går og er bekymret for din vægt, kan du også tale med sundhedsplejersken på din skole. Hun vil kunne vejlede dig endnu mere. Og hun kan også hjælpe dig, hvis du er bange for om du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse.

Prøv at se din krop som din bedste veninde. Husk at passe på den og giv den noget sundt og god mad. For du skal jo leve med den resten af livet.

De bedste hilsner,
Børnetelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.