føler mig stor

Hej

jeg er en pige på tretten år og jeg føler mig tyk og har det dårligt med mig selv pga. det.

Alle pigerne fra min klasse er mindre end mig (de fleste i hvert til falde)

Jeg er 160 cm. høj g vejer 46 kilo. Nu vil i nok sige at jeg ikke er tyk, men jeg har altså rigtig meget fedt på kroppen og jeg vil ikke sige at jeg spiser meget sundt.

I min hverdag spiller jeg fodbold et par dage om ugen og løber også lidt nogle gange.

Nogle gange i skolen kommer nogle af mine veninder med sådan en kommentar “haha se dit fedt” og sådan noget, de tænker ikke over at jeg bliver ked af det, men det gør jeg altså.

Jeg har det dårligt med min krop.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev!

Det er ikke rart, når man føler sig ked af det over sin krop, og det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre for at få det bedre med sig selv. Det er godt tænkt, at du har skrevet herind til Brevkassen efter råd, og jeg håber, mit svar hjælper dig.

Du har helt ret i, at jeg har meget svært ved at forestille mig, at du er tyk. Ud fra din højde og din vægt er der i hvert fald slet ikke noget, der tyder på, at du skulle veje for meget. Men man kan alligevel godt selv have en følelse af, at man ser tyk eller anerledes ud.

Du fortæller, at du går til fodbold og sommetider løber lidt, men at du ikke selv vil sige, at du spiser sundt. Nogle gange kan det godt være svært at have overblik over, hvor sundt eller usundt, man egentlig lever. Man kan måske også komme til at tro, at hvis man skal leve sundt, handler det om at spise så mange grøntsager som muligt og at slik og kage er helt forbudt. Jeg ved slet ikke, om det er sådan, du har det, men jeg vil egentlig bare lige fortælle dig, at selvom du ikke altid kun spiser rugbrød og grøntsager, behøver det ikke at betyde, at du så ikke lever sundt. Man kan sagtens have en sund og god livsstil, selvom man spiser usunde ting engang imellem.

Men når det nu kan være lidt svært selv at finde ud af, om man lever sundt, og om man har en passende mængde fedt på kroppen, kan det være en god idé at snakke med nogen, som ved lidt mere om det – eller som kan se en lidt udefra. Det kan f.eks. være, at du har mod på at tale med en af dine forældre om dine tanker omkring din krop og din sundhed. Nogle gange kan forældre være rigtig gode til at hjælpe med at finde ud af, om man skal lægge nogle motions- eller madvaner lidt om. Det kan også være, at du har mod på at tale med sundhedsplejersken på din skole? Hun vil kunne fortælle dig en masse om sundhed, og hun vil kunne tale med dig om, hvordan din krop er, og hvad du skal gøre for at være sund og rask.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg også på, at du har en alder, hvor kroppen udvikler sig utrolig meget. Det er lidt forskelligt, hvornår kroppen begynder at udvikle sig, så derfor kan man godt komme til at føle sig lidt anderledes, hvis ens krop udvikler sig lidt før venindernes. Det er nemlig helt naturligt, at man får lidt mere fedt på kroppen, når man kommer i puberteten: man udvikler f.eks. bryster, og begynder måske også at få lidt form omkring hofterne. Det kan godt føles mærkeligt, når man ikke er vant til det, men det er faktisk kun et sundhedstegn, og man skal faktisk have fedt på kroppen – det er sundt og helt almindeligt.

Men jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, hvis dine veninder kommenterer det. Jeg spekulerer på, om de mener det så strengt, som det måske kan lyde eller om det er noget, de siger uden at mene det, men under alle omstændigheder synes jeg, at du skal prøve at tale med dem om det. Jeg tror, det er de færreste, der synes, at en sætning som ”Ha ha, se dit fedt” er sjov! Tror du, at du ville have mod på at tale med dem om, at det faktisk gør dig ret ked af det, når de siger sådan?

Ellers kan det også hjælpe at tale med nogen andre om det – f.eks. dine forældre, sundhedsplejersken eller måske en søster eller en sød lærer?

Jeg håber, at du måske ser lidt anderledes på din krop efter at have læst mit svar. Sommetider hjælper det at høre, at man måske lever meget sundt og fornuftigt, og at det dér med at have fedt på kroppen faktisk er en helt naturlig del af puberteten.

Det er ikke rart at have det dårligt med sin krop, så det er vigtigt, at man får snakket med nogen om det, så man ikke går rundt med tankerne alene.

Hvis du har lyst, er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Mange tanker og kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.