Føler mig for grim.

Hej.
Jeg er en pige på 13 år som lige er begyndt i 7 klasse. Mit problem er at jeg føler mig utroligt grim. Det er ikke så meget min krop. Det er mere mit ansigt. Jeg er mega bleg og har et “skihop” på næsen. Det er allermest min næse som jeg ikke er så glad for. Det er som om at den bare ødelægger hele mit ansigt. Jeg tør ikke en gang at vise mig fra profil og når jeg snakker med nogen, vil jeg helst ikke sidde ved siden af personen så han/hun ikke lægger mærke til min grimme næse.

Nogen gange tænker jeg på at få en næse-operation når jeg bliver ældre. En anden ting som jeg også er meget ked af er at jeg føler mig for grim til en kæreste. Jeg har det som om at der ikke er nogen drenge som vil have en grim pige som mig.

Der er den her lækre og søde fyr i min klasse men jeg tør ikke engang at gå hen og snakke med ham for jeg tror at han vil tænke: Wow hun er grim!. Mine veninder siger at man ikke lægger mærke til min næse men jeg tror bare at de siger det så jeg ikke skal blive ked af det. Engang da jeg var ude i byen, var der nogle drenge som sagde: Prøv at se hende der med den klamme næse. Jeg er mega ked af det så jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er ked af at læse, at du synes, du er grim. Du skriver, at du især er træt af din næse, og at du tænker meget på det, når du taler med andre. Jeg tænker, der er mange, der kan kende de tanker. Måske er det ikke lige deres næse, men så er det måske deres mund, øjne, hår eller noget andet, de er trætte af.

Man bliver ofte meget mere opmærksom på sig selv, og hvordan man fremstå overfor andre, når man bliver teenager, som du er... og desværre er det ofte de negative ting, man bliver opmærksom på og fokuserer meget på.

Jeg tænker, at vi alle har noget ved os selv, som vi kunne have lyst til at lave om, men der er sikkert også noget, vi er rigtig glade for. Måske er der også flere ting ved dig, som du godt synes er okay, eller som du måske ligefrem godt kan lide?

Jeg tror, det kan hjælpe dig at prøve at lede efter de ting, du godt kan lide ved dig selv, og prøve at tænke på dem i stedet for på din næse. Det kan være dit hår er flot, dine øjne, dine ben, dine hænder eller noget andet. Det kan også være noget tøj, du har på, hvis det er svært at finde noget på din krop...

Det kan godt være svært at finde frem til gode ting ved en selv, specielt, når man har vænnet sig til at kigge efter de ting, man gerne vil lave om... Men måske er der en eller flere, der kan hjælpe dig. Du har talt med dine veninder om din næse, så måske de kan hjælpe dig med at finde frem til noget, der er flot... Det kan måske være lidt pinligt at spørge sine veninder om, men du kan også i stedet fortælle dem, hvad der er flot ved dem, så kan de være de automatisk fortæller, hvad der er flot ved dig, og det kan måske gå hen og blive en helt sjov leg...

Hvis du ikke har lyst til at tale med dine veninder om det, kan du måske få din mor eller far til at hjælpe dig, eller måske en af dine bedsteforældre?

Jeg håber i hvert fald, at du får øje på de dele af dig, der er flotte, smukke, og som du ikke har lyst til at ændre... så din næse kommer til at fylde mindre i dine tanker... Og måske du så finder modet til at tale med ham den lækre og søde fyr fra din klasse.

Ingen er perfekte og heldigvis for det, selvom vi er mange, der gerne vil være det :-)

Har du stadig brug for at tale mere med en voksen, du ikke kender, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten.

Med venlig hilsen
BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?