Brev
Føler at jeg ikke er god nok
Hej
Jeg føler nogle gange at dem som jeg er sammen med ikke rigtig kan lide mig.
Jeg kan heller ikke gå i bad med de andre fordi ja jeg udvikler mig OK hurtigt, og så føler jeg mig ikke god nok.
På grund af at jeg er ked af det føler jeg også at jeg bliver dårligere i skolen selvom jeg ikke bliver dårliger. Jeg glemmer hvad læreren siger fordi jeg tænker for meget over det.
Nogle gange er jeg bange for at mine venner bagtaler om mig og ofte er jeg bare bange for om de har hørt noget andre har sagt om mig men som de ikke vil sige.😭
Nogle gange ville jeg bare ønske at jeg var en anden person.
Hilsen pigen på 11 år.
Håber at i vil hjælpe.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Det første jeg gerne vil sige til dig, er, at du slet ikke skal være nogen anden person. Du er god, præcis som du er.
Jeg kan læse i dit brev, at du måske går rundt og er usikker? Og når man er usikker, kan man blive i tvivl, om man er god nok. Men du er god nok. For jeg tror nemlig, at din usikkerhed skyldes noget helt andet.
Du fortæller, at du udvikler dig hurtigt – og sikkert lidt hurtigere end de andre piger i klassen. Det er forskelligt, hvornår pigerne udvikler sig. Nogle udvikler sig lidt tidligere end andre – og nogle lidt senere. Det er helt naturligt.
Jeg tror, din usikkerhed har noget at gøre med, at du måske føler dig lidt anderledes? Hvis du gør det, skal du vide, at den følelse er helt normal – både hos dem, der udvikles tidligt og sent.
Heldigvis varer det ikke længe, før du vil opleve, at de andre også udvikler sig. Og så vil du også få det bedre med dig selv.
Selvom de andre piger måske ikke viser det, er jeg sikker på, at de også tænker rigtig meget på deres udvikling. Jeg har snakket med mange andre piger på din alder, der heller ikke bryder sig om at bade sammen med de andre piger fra klassen. Og jeg er overbevist om, at de også tænker meget på, hvad andre tænker om dem. De ting er du bestemt ikke alene med.
Måske kunne du foreslå jeres lærer, at pigerne i klassen har en snak med en lærer eller måske sundhedsplejersken om kroppen og om udvikling? Det tror jeg nemlig både kunne hjælpe dig og de andre piger i klassen? Eller måske kunne din mor foreslå det til læreren?
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen