Er jeg ved at få anoreksi?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Hvor er det godt, du skriver herind. Det lyder som om, du går og kæmper med nogle rigtig svære tanker og følelser omkring mad og vægt. Du er nu teenager, og er i en alder, hvor der sker rigtig meget med kroppen. Du er ved at udvikle dig fra en pige til en ung kvinde. Det kan være svært at acceptere, man pludselig begynder at få bryster og måske lidt fyldigere hofter og lår. Det er en naturlig del af det at udvikle sig. Du er bestemt ikke den eneste, der går med disse tanker.

Det lyder som om, at tanker omkring mad og vægt er kommet til at fylde lidt for meget hos dig? Mange unge bliver inspireret af hvad de ser på nettet eller hos veninder, og det kan være helt ok. Men det kan godt blive lidt svært at prøve at ligne en, der f.eks. er meget, meget tynd. Det er nemlig forskelligt, hvordan menneskers kroppe er bygget. Det er faktisk også sådan, at det ikke er alle, der er bygget til at have sådan et mellemrum mellem lårene. Det er ikke nødvendigvis fordi, der er noget galt med dem, der har det. Men det er heller ikke fordi, man er for tyk, når man ikke har det. Det handler om, hvordan man er bygget.

Derfor kan det godt blive farligt, hvis man prøver at ligne noget, man faktisk ikke er bygget til at ligne. For så er der en risiko for, at man ikke får den mad og næring, man har brug for. Og det er meget usundt for kroppen. Man har brug for en masse vitaminer, mineraler, fedt, kulhydrater og alt muligt andet, som er i maden. Det ved du måske allerede. Og det er særligt vigtigt, når kroppen er i gang med at udvikle sig.

Derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at finde du af, hvordan du kan spise sundt. Det kan nemlig være rigtig svært selv at finde ud af, hvornår man spiser sundt, og hvornår man ikke gør. Det kan også være svært pludselig at skulle tænke anerledes og spise på en anden måde, end man plejer. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med en, som er tæt på dig, der kan støtte og hjælpe dig med at få et andet forhold til mad og vægt – og måske også til dit udseende?

Du fortæller, at dine forældre allerede er opmærksomme på, at du ikke spiser så meget. Selvom det kan føles svært at skulle fortælle om alle ens tanker, kunne du så have mod på at forsøge? Hvis det føles svært, kan du måske skrive det hele ned, så dine forældre kan læse det selv? Dine forældre har også været teenagere og vil sikkert kunne huske de mange tanker og følelser der påvirker en og kan gøre en usikker

Du er også meget velkommen til at ringe herind eller skrive til os på Chatten, hvis du har brug for at snakke lidt mere om, hvordan du kan få talt med dine forældre.

Du fortjener nemlig at have det godt – med dig selv og med mad.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser