Brev
Er jeg god nok?
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 12 år, og jeg har et problem.
Jeg føler hele tiden jeg skal leve op til noget, når det gælder især veninder, og jeg er ret bange for at de ikke syntes om mig.
Hver dag tænker jeg på om jeg er god nok, og det plager mig konstant fordi det gør også jeg har svært ved at være mig selv.
Der er også et par piger fra klassen jeg rigtig gerne kunne tænke mig at lære bedre at kende, men jeg tør bare ikke rigtig spørge dem for jeg er bange for at blive afvist.
Jeg tænker bare på det hele tiden, og forstyrre min søvn.
Håber virkelig i kan hjælpe mig!
Fra pigen som ikke føler hun er god nok!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig Hvor er det godt du skriver ind til børnetelefonen om dine tanker om at leve op til noget, om at være god nok og bange for hvad andre tænker. Du har skrevet et rigtigt fint brev og forklaret hvordan du har det – det er rigtigt godt gået. Du skriver i dit brev, at du føler du skal leve op til noget, især fra dine veninder. Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om, hvad der ligger i at leve op til noget. Hvad føler du, at dine veninder gerne vil have fra dig? Hvad tror du de synes du skal leve op til? Jeg tænker også på, hvad du selv synes du skal leve op til? Jeg ved ikke om det er noget du har talt med dem om? Har du mon overvejet, at dine veninder måske også føler, at de skal leve op til noget eller om de er bange for om de er gode nok? Grunden til jeg stiller de spørgsmål er fordi jeg har talt med andre børn og unge som har det lige som dig. Faktisk tror jeg at rigtig mange i din alder har det sådan. Hvis du har mod på at tale med dem om det og spørge, hvad de tænker på så kan du på den måde gå foran og være den som åbner op for et emne som der måske også fylder meget for dem. Har du mon mod på det? På denne her hjemmeside http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Selvvaerd.aspx kan du læse om, at mange skriver ind med de samme tanker som dig. Hvis du har mod på at tale med dine veninder om det, kan du måske åbne op for det ved at vise dem og læse nogle af brevene sammen med dine veninder. På den måde så kan I tale om det uden at det handler om dig eller jer. Måske er en idé at forslå dem, at I sammen vælger et brev som i for sjov skal svare på sammen, lege at i er rådgivere. På den måde kan du se, hvad de tænker om det inden du bekynder at fortælle om, hvordan du selv har det.
Det handler om det der hedder selvværd, altså måden man tænker og taler om os selv. Man kan have tendens til at tænke flere negative ting om sig selv. F.eks. "jeg er ikke god nok" og "andre er bedre end mig". Sådan tænker alle ind imellem, men hvis man altid tænker sådan, så er det tid at øve sig i at tænke anderledes. Du kan selv styrke selvværdet, ved for eksempel en gang om dagen måske i dagbogsform at notere mindst 3 ting ned, hvor du har været stolt af dig selv, det kan for eksempel være "jeg har været modig og talt med en af de piger, jeg gerne vil være venner med"; "kigget mig i spejlet og set den fantastiske pige jeg er" eller måske "spurgt en veninde om hun vil med hjem efter skole".
Vi indeholder alle styrker og kvaliteter. Det er vigtigt at huske på, vi alle er forskellige og har forskellige personligheder. Nogle mennesker er meget åbne og andre mere stille. Du er god nok, lige præcis som du er, en god øvelse er at elske os selv som vi er og her forsøge at finde de styrker det medfører.  Jeg kan godt forstille mig, at det må være svært at spørge de andre piger fra klassen som du godt kunne tænke dig at lære bedre at kende. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du gerne vil lære netop de piger at kende? Hvad er det de gør eller kan som du gerne vil være en del af? Jeg tænker på om de gør noget som du savner fra dine andre veninder? Når jeg læser dit brev får jeg et indtryk af, at du er meget modig og god til at fortælle, beskrive og forklare, hvordan du har det. Jeg tænker, at du er modig fordi du har skrevet her ind og forklaret dit problem, du god til at skrive og sætte mig ind i, hvordan du har det. Jeg tænker derfor på om du kan bruge den samme styrke du har brugt til at skrive her ind til at overvinde frygten for at blive afvist? Jeg kan se i dit brev, at du er god til at formulere dig, jeg tænker på om det kan hjælpe dig at du på forhånd har besluttet dig for, hvad og hvordan du vil sige eller hvordan du vil spørge dem, inden du kontakter dem. På den måde vil du måske opbygge noget mod til at turde sige noget til dem. Hvad tænker du om det?
Vi må øve os i at turde livet, dette indebærer også at vi af og til kan føle os afvist, men ofte vil man opdage at det ikke er så svært, som man havde forestillet sig. Ofte er tankerne om hvad der vil ske ikke virkelighed, men kun tanker, som kan bremse en i at leve livet. Måske du kan lave en lille aftale med dig selv om at du fx i  morgen fortæller noget til en pige, som du gerne vil i kontakt med, det kunne fx være: "vil du hjælpe mig med nogle lektier"; "skal vi gå sammen i frikvarteret" eller måske "det ser ud til I har det sjovt, må jeg være med?". Dette kræver mod, men du virker som en modig pige, så håber du vil gøre forsøget? En ide kunne måske også være at invitere nogle af pigerne fra din klasse med hjem og så lave en hyggeeftermiddag hvor I fx ser film. Hvis det er lidt svært at få det arrangeret, kan du måske spørge din mor om hun vil hjælpe lidt til. Nogen gange er det lettere at være helt sig selv, når man er hjemme, hvad tænker du mon om den ide? Jeg håber mit svar måske har hjulpet dig videre – du er altid velkommen til at ringe, chatte eller sms ind til børnetelefonen på 111611 og tale mere om det.  Mange ønsker og hilsner fra Børnetelefonen