Er jeg god nok

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 15.

Du lyder som en pige, der har gjort dig virkelig mange tanker om mange ting i livet. Du har fået nogle knubs lyder det til, og det kan påvirke dig. Alligevel er du kommet igennem din Folkeskole med super fine karakterer. Selvom du er træt af skolen lige nu, så er det på længere sigt en styrke for dig, at du trods udfordringer har klaret dig så fint.

Du skal vide, vi er alle forskellige og ser forskellige ud. Vi har alle noget, som vi godt kunne tænke os anderledes. Selv dem, du synes ser perfekte ud, kan gå med samme tanker. Ofte er det en charme at vi har nogle kendetegn, som ingen andre har og vi må øve os på at elske os selv, ligesom dem vi er. Jeg spekulerer på, om du nogensinde har snakket med dine veninder eller måske med din tvillingesøster om, hvad de mener om dig. Måske synes de netop at dit lidt asymmestriske ansigt er charmerende og smukt? Der findes ingen regler der siger, at et symmetrisk ansigt er smukkere end et asymmestrisk. Jeg er sikker på, at du ser skøn og dejlig ud, lige som du er.

Men lige nu er du ramt på dit selvværd. Du ser på dit spejlbillede med meget kritiske øjne. Ingenting er rigtig gode nok. Jeg tænker, at der må være en grund til,  at du har fået sådan et syn på dig selv. Måske har det noget med tumulten i din barndom at gøre? Og så tænker jeg, at du har brug for hjælp til at få vendt billedet, du har af dig selv, til noget mere positivt.Du skriver, at du har prøvet en psykolog. Det betyder altså, at du har søgt hjælp tidligere, og det er virkelig godt. Nu er psykologer ligeså forskellige som alle andre mennesker, så måske har du bare prøvet den forkerte psykolog til dig. Det er vigtigt, at man har en god kemi med sin psykolog ellers kan det være svært at få noget rigtig godt ud af det . Jeg håber du har mod på evt. at prøve en anden psykolog eller i hvert fald at opsøge en voksen, som kan hjælpe dig til at få et andet syn på dig selv.

Lige når jeg læser dit brev får jeg øje på, at du har nogle meget stærke sider. Du står fx ved, at du ikke vil drikke, selvom de andre i din vennekreds drikker sig i hegnet hver weekend. Du er bevidst om, at du har haft en spiseforstyrrelse, og du kan forklare, hvordan den har ændret dit syn på forskellige ting. Det er modent og tænksomt, at du på den måde tager stilling og forholder dig, synes jeg. Du har bestemt noget at være stolt af. Tænker øvelser i at se egne styrker og positive sider også kan være med til at styrke selvværdet? Det håber jeg en voksen eller en psykolog i dit liv kan hjælpe dig med.

Hvis du synes, at det er svært at finde en voksen, som du har tillid til, kan du måske diskutere det med din søster først. Måske kunne I sammen henvende jer til dine forældre, en lærer eller en bekendt, som I kunne snakke med det om. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen. Der kan du få en snak med en voksen, der måske kan hjælpe dig lidt videre på vej.

En ting er sikker. Du har brug for hjælp til at få vendt dine tanker om dig selv. Du har fortjent at have det godt.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?