Er jeg god nok?

Hej. Jeg er en pige på 12 år.

Mine forældre er lige blevet skilt og jeg har det ikke godt med mig selv. Jeg føler ikke at jeg er god nok.

Jeg ved ikke om det er tidligt i den alder, men nogen gange tænker jeg, hvorfor ikke bare slutte det.

Men så tænker jeg på alle de mennesker jeg kommer til at gøre kede af det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Min mor har sagt, at jeg måske skulle prøve at gå til psykolog, men det er kun fordi, at mine forældre blev skilt.

Der er ingen der ved hvordan jeg har det…

Hilsen pige på 12 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Tak for dit brev, hvor du på en rigtig fin måde fortæller om, hvordan du har det. Det lyder som om, der i øjeblikket sker mange ting i dit liv. Derfor er det super, at du skriver. For det er nemlig ikke meningen, at man skal gå alene rundt med de tanker og følelser. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer, du kan overveje.

Noget af det, der er sket, er, at dine forældre lige er blevet skilt. Det er en rigtig stor forandring, og derfor kan jeg godt forstå, hvis det påvirker dig – på samme måde, som det sikkert også påvirker din mor og far.

Jeg har snakket med andre børn, hvis forældre også er blevet skilt. De har fortalt mig, at de kan komme til at føle, at det er deres skyld, at deres forældre skulle skilles. Har du det nogle gange sådan? Hvis du har, skal du vide, at det ikke er din skyld. Skilsmissen er dine forældres beslutning.

Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at dine forældre er opmærksomme på, hvordan du har det. Også selvom de ikke kender til alle dine tanker. Din mor foreslår, at du snakker med en psykolog. Når man har nogle svære tanker, er det altid godt at snakke med nogen voksne. En psykolog er rigtig god at snakke med, fordi han eller hun er vant til at snakke med andre børn og unge, der også har nogle svære tanker.

Derfor vil jeg foreslå dig at takke ja til din mors forslag om, at du kan snakke med en psykolog. Og første gang, du skal snakke med psykologen, kan du måske starte med at vise psykologen dit brev, som du har skrevet her til brevkassen? På den måde får psykologen nemlig et rigtig godt indblik i, hvordan det er at være dig lige i øjeblikket. Den samme idé kan måske også bruges til at fortælle det til andre voksne? Tror du, det kan være en mulighed for dig?

Samtidig kan det også være en idé, at du snakker med nogle af de andre voksne, der er omkring dig. Både om dine forældres skilsmisse – men også om nogle af dine andre tanker og følelser.

Måske kan du fortælle din mor eller din far om de ting, du har skrevet om i dit brev? Det kan også være en af de andre voksne i din familie? Eller måske en af dine lærere eller en pædagog, som du snakker godt med?

Selvom du indtil nu ikke har fortalt de voksne omkring dig, om hvordan du har det, synes jeg, du skal overveje det. For hvis de ved, hvordan du har det, kan de nemmere hjælpe, støtte og trøste dig, når det hele er lidt ekstra svært.

Når børns forældre bliver skilt, har børnene ret til at blive hørt og få hjælp. Måske kender du allerede Familieretshuset og har allerede været til møder der. Du har ret til at bé om et møde, hvor du fortæller, hvordan du har det, og hvad du har brug for. Her kan du vælge at få en bisidder fra BørneTelefonen med.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Jeg har snakket med andre børn og unge, der ligesom dig har gået med tanker om at ‘slutte det’. De har fortalt mig, at det har hjulpet, når de har fortalt en voksen om deres tanker. På den måde går de ikke længere alene rundt med tankerne.

De voksne kan hjælpe dem til at få det bedre, så tankerne om at ‘slutte det’ kommer til at fylde mindre – og en dag måske helt forsvinder. På samme måde kan du måske også få det bedre, når du deler dine tanker og følelser med de voksne omkring dig?

Der er heldigvis også noget, du selv kan gøre. Der findes nemlig øvelser, hvor man kan træne sit selvværd. Du kan få nogle ideer til hvordan her: Selvværdsøvelse

Jeg håber, du kan bruge mit svar – og at du får lyst til at overveje nogle af mine idéer. Som jeg kom ind på i starten af mit brev, synes jeg, at det er rigtig godt, at du skrev herind. Det viser nemlig, at du er en modig pige, der er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det. Det tror jeg, du vil kunne bruge, når du skal fortælle nogle af de voksne omkring dig, om hvordan du har det.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?