Er jeg god nok!?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Mange tak for dit brev. Desværre kan det være enormt svært for omverdenen at forstå, at man egentlig kan være rigtig ked af det, selvom man på overfladen ikke "burde" have det sådan. Det er rigtig vigtigt, at du rækker ud efter noget hjælp, og det var en god idé at starte med at skrive til os. Godt gået.

Du fortæller, at dine forældre og din lærer ved det. Hvad ved de helt præcist? For der er en stor forskel på at være ked af det og føle sig forkert, og på at selvskade og være ved at udvikle en spiseforstyrrelse. For at du kan få den hjælp du skal bruge, er der nogen der skal have det fulde billede. Den vej det går for dig lige nu, skal du have hjælp til at komme væk fra. Det er ikke en holdbar løsning på dine vanskeligheder, at du skader dig selv og smider din mad ud. Det lyder som om, at du selv er fuldstændig klart over, at der ligger følelser bag, som de handlinger kun kan lindre for en kort stund.

Det behøver ikke være alle omkring dig, der skal vide alt. Slet ikke. Men du må starte et sted, med at dele de ting der sker inden i dig med nogen. Hvem er du mest tryg ved? Hvem tror du ville reagere bedst på at du åbnede op? Hvis det fx er din mor du tænker på, kunne du vise hende dit brev til BørneTelefonen, hvor du forklarer det hele så klart og så detaljeret. Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvordan du har det, og det tror jeg heller ikke den person du vælger at tale med vil være, hvis de læste det.

Det kan være en meget stor mundfuld at fortælle om nogle følelser og tanker, der er så sårbare, som du føler ligger så dybt, og som fylder så meget i dit liv. Og du behøver ikke kaste dig ud i det hele på en gang, hvis du føler at det ville være for meget. Måske kunne du kigge på Landsforeningen mod Selvskade og Spiseforstyrrelses hjemmeside: www.lmsos.dk. De har et forum hvor du kan læse om andres fortællinger, de har også en anonym rådgivning du kan ringe til. Dine forælder kan også få hjælpe til at hjælpe dig.

Du er også velkommen på BørneTelefonenen 116 111. Måske ville det hjælpe at vende ordene og tankerne lidt med en rådgiver, inden du taler med en person i dit liv.

Hvis dine forældre allerede ved det hele, og du ikke får nogen hjælp, så er det på høje tid at der bliver gjort noget. Der findes ikke en bestemt løsning på det, men der findes mennesker omkring dig, som har til ansvar at hjælpe dig. Fx kunne du tage med dine forældre til lægen. Der kunne du få en henvisning til samtaler med en psykolog eller terapeut, der har erfaring med at hjælpe børn og unge med samme vanskeligheder som du beskriver.

Hvis dine forældre er i tvivl om, hvordan de kan hjælpe, kunne de måske ringe til vores ForældreTelefon på 3555557 og få nogle råd til det.

Det er ikke nemt at være dig lige nu. Dit brev viser mig en pige, der er mere end god nok, der kan så meget, og er så godt begavet, at din omverden ikke kan se forbi det og forstå, at du har brug for hjælp så du kan få det godt igen og finde ro i dig selv. Jeg håber mit svar kunne give dig mod på at få rakt ud efter den hjælp.

Kærlige hilsen

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?