er jeg en luder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er helt urimeligt, at nogen kalder dig luder. Derfor er det godt, at du har skrevet brevet. Uanset hvad du har gjort eller gør fremover, er der ingen der har ret til at kalde dig eller andre for en luder. Så nej, du er ikke en luder.

Jeg kan godt forstå, du bliver påvirket når du bliver kaldt sådan. Det er på ingen måde i orden. Er der nogen lærere eller andre voksne, som ved at du bliver kaldt for luder? Måske din storebror kan hjælpe? Selv om din bror bor i en anden by kan han jo godt hjælpe med, at du får talt med lærerne. Hvis din mor ikke ved, hvad der sker, vil det også være en god idé at få snakket med hende – så hun kan støtte dig og hjælpe dig med at få en snak med lærerne. Det skal jo ikke fortsætte. Lærerne skal være med til at sørge for, at det ikke sker, for de har ansvaret for at I alle trives. Lærerne kan ved at tale om det vise, at det ikke er noget, skolen accepterer.

Er der nogen, der ikke kalder dig luder? Måske kan den eller de være med til at gå til lærerne? Nogle gange er det nemmere, hvis man ikke er alene. På den måde viser I også lærerne, at det ikke kun er dig der bliver påvirket af, at du bliver kaldt øgenavne.

Det giver dårlig trivsel på skolen eller i en klasse, når der tales ned til nogen eller bruger øgenavne. Det kan godt være, at andre ikke bliver kaldt luder eller andre grimme ting, men de kan blive bange for, at det er dem der bliver den næste og derfor tør de ikke at sige fra. Derfor er det vigtigt for dig og også for alle andre, at det stopper.

Jeg vil også gerne stille dig nogle spørgsmål omkring drenge. Det håber jeg er ok?… Det er et voldsom overgreb, du har været udsat for og det kan godt påvirke i lang tid. Måske påvirker det dit forhold til drenge? Jeg bliver nysgerrig efter, hvordan du selv har det med at have været sammen med de fleste drenge fra din storebrors klasse. Er du ok med det? Har du haft lyst til det, eller er der andre grunde? Jeg bliver bekymret for, om du har et afslappet forhold til det at være sammen med drenge. Dine oplevelser fra uheldet kan godt påvirke din måde at vurdere, hvad der er rigtigt for dig at gøre i forhold til det seksuelle. Det var bare lige en tanke.

Jeg ved fra andre unge, som har været udsat for seksuelle overgreb, at de har haft svært ved at vurdere, hvordan de har det. De fortæller, at det at være seksuelt sammen med nogen, som de ikke er kæreste med eller på andre måde har følelser for, giver dem en følelse af kontrol over det der sker. En kontrol som de oplevede blev fratvunget dem under overgrebet. Det er ikke sikkert, du har det på samme måde – men måske er det en idé at mærke efter, hvordan du har det og få talt med nogle voksne har viden om betydningen efter overgreb – fx hos http://www.voldtaegt.dk

Hvis du har lyst til at tale mere med os, så er du altid meget velkommen på 116111

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?