Er jeg deprimeret?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Det er modigt, at du skriver til os. Det er rigtig flot, så 1000 tak for dit brev.

Det lyder til, at du har været vidne til noget der ikke er rart. Mon dine forældre er blevet gode venner igen?

Du skriver i dit brev, at du ikke tør fortælle nogen om, hvordan du har det. Denne følelse kan jeg ikke tage fra dig, men jeg får lyst til at spørge dig; hvad du tænker  ville ske, hvis du fortalte dine nære om, hvordan du har det? Ligesom du har fortalt det til mig, så jeg forstod, hvordan du går og har det.

Jeg tænker, at det bedste man kan gøre, når man har det svært, er at dele det med nogen. Man bliver ikke mere glad af at gå med egne tanker helt alene. Når man deler det med andre, så får man det lidt mere ud af sine tanker. Og andre får mulighed for at hjælpe dig. Måske har det også hjulpet dig at skrive ind til mig, så du kunne se dine tanker, og jeg kunne give dig et svar?

Jeg tænker, at du skal snakke eller skrive med dine forældre om, hvordan du har det. Fortæl dem helt ærligt, at du ikke har været dig selv siden deres skænderi for snart 2 år siden.

Jeg håber at dine forældre vil kunne indse, at du har brug for at tale om hvad der er sket og hvordan du har.

Hvis du har svært ved at fortælle det til dine forældre, så kan du måske vise dem det brev du har skrevet til os. Så de kan læse det og måske mit svar?

Jeg tænker også på, om du mon har nogle søskende eller et andre i familien eller venner, som ved noget om, hvordan har det skænderierne? Nogen som kunne hjælpe dig med at snakke med dine forældre?

Du skriver, at du har søvnproblemer, intet selvværd og det føles tomt inden i. Det er ikke meningen at du skal have det sådan. For at få det bedre kunne en mulighed derfor også være, at fortælle til en lærer, pædagog eller sundhedsplejerske hvordan du har det. De mennesker du ofte ser kan måske se en ændring på dit humør. Jeg tænker derfor, at det er vigtig at tale med dem om, hvordan du har det.

Det er en læge der kan svare dig på, om det er en depression. Så du kunne også tage dine forældre eller en anden voksen med til en snak hos lægen? Nummeret og adressen til din læge står på det gule sundhedskort.

Har du brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe eller smse til 116111

Du kan også logge på chatten: Få hjælp af BørneTelefonen

Jeg ønsker dig alt det bedste

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?