Brev
Er det for meget?
Hej,
hver aften inden jeg lægger mig til at sobrest jeg den største trang til at ornanere, og jeg ender med at gøre det fordi kan ikke styre det…
men når jeg er færdig har jeg en dårlig følelse med mig selv.
Jeg har en kæreste, og dyrker sex med ham.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget man onanerer. Nogen gør det hver dag, andre et par gange om ugen eller om måneden, og andre kunne ikke drømme om at røre sig selv.
Det er dog helt normalt og godt at du onanerer. Når du får orgasme, frigøres et glædeshormon, som gør at du bliver i bedre humør.
Onani er også en god måde til at slappe af på, fordi det både letter stress og muskelspændinger. Så hvis du føler dig stresset eller har en travl hverdag, kan onani hjælpe på dette.
Du skriver, at du, efter at have onaneret, får en dårlig følelse med dig selv. Det skal du ikke have. Men den dårlige følelse kan måske skyldes, at der er mange, der efter orgasme, føler sig trætte. Grunden til dette er, at musklerne umiddelbart efter udløsning tømmes for et stof, der hedder glykogen, og det gør dig træt. Og det kan gøre, at man føler sig lidt tom eller trist. Måske det er det, du oplever?
Husk, at når du onanerer, lærer du din egen krop at kende. Du bliver klogere på, hvad det er, der tænder dig, og hvad der kan få dig til at komme.
Hvis ikke du allerede har gjort det, så kunne du jo dele disse erfaringer med din kæreste, således at han kan tilfredsstille dig på bedst mulig vis.
Det er som sagt meget forskelligt fra person til person, hvor meget de onanerer. Det kan også være, det er noget, du gør meget i en periode og så en periode med lidt mindre. Du skal i hvert fald ikke føle dig forkert pga. det. Bare nyd det og lær din krop at kende.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen