Brev
Er det en god karakter?
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej Børnetelefonen, jeg er 15 år og går i 8.klasse
I min klasse er vi lige begyndt at få karakter og jeg er meget nervøs. For det meste får jeg bare 4 og 7 taller. Jeg har det fint med mine karakter og klager ikke men jeg tænker kan man godt komme på gymnasiet med de karakter?
Mig og mine veninder har talt om at starte på samme gymnasium, og jeg vil virkelig gerne starte med dem. Men er bange for at jeg ikke er god nok.
Men de får alle 10 og 12 taller og jeg føler mig så dum når jeg ikke kan få de karakter.
Jeg er meget ked af det over det og det går mig meget på nerverne. Jeg skal bare være helt sikker på om jeg måske godt kan komme gymnasiet??
Hilsen hende pigen med karakterene.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år
Jeg vil starte med at sige, at det ikke plejerat være et problem, at komme i gymnasiet med de karakterer du får i skolen. Hvis du stadig er i tvivl, så kan du helt sikkert tale med en uddannelsesvejleder eller din klasselærer om det. De vil også kunne fortælle dig, hvad du skal fokusere på, for at blive endnu mere klar til gymnasiet.
Det er jo i 8. og 9. klasse, at man kigger på uddannelsesparathed og det indeholder altså også de sociale sider og modenhed. Mange føler sig usikre og bekymret for at blive vurderet. Tanken er at man så kan arbejde på de områder, som man har brug for at styrke.
Du skriver i dit brev, at du føler dig dum, når dine veninder får 10 eller 12 i karakter. Jeg kan godt forstå, at du kan føle det. Men en karakter i et fag siger ikke så meget om alle de andre ting, som man også er god til.
Jeg tænker, at det vigtigt at lære noget og føle sig godt tilpas i det. Nogle gange kan det hjælpe, at du fokuserer på processen omkring dine karakterer. Kan man måske rykke sig karaktermæssigt i løbet af skoleåret.
Dine karakterer vil højst sandsynligt ikke stige i alle fag, men det man måske i et enkelt eller to fag, hvor man har gjort en ekstra indsats. Det er den proces, jeg synes er rigtig vigtig og det er den der skal give én selvtillid.
Alle unge mennesker har forskellige udgangspunkter og interesser. Nogen kan få rigtig meget hjælp hjemme og nogen har det nemmere ved det faglige i skolen. Nogen passer den måde som lærerne underviser godt til og andre savner andre måder fra lærernes side. Så det er rigtig svært at skulle sammenligne karakterer med ens klassekammerater, fordi vi alle sammen har forskellige interesser og forudsætninger.
Du kan også spørge lærerne, hvad du kan gøre for at styrke karakterene. Det er også noget du kan tage dig med videre i gymnasiet, da det også har indflydelse på ens karakterer der.
Held og lykke
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen