Brev
Deprimeret over karakterer i skolen
Hej BørneTelefonen.
Jeg har det her problem, det syntes måske til at være lidt åndssvagt for nogle, men det påvirker mig meget.
Jeg går i 8. Klasse og er begyndt at få karakterer i skolen i år. Generelt er jeg rimelig god i skolen, bedst til Dansk og jeg elsker dansk! Jeg har fået 12 og 10 taller. Men så her i dag har vi lavet en diktat for nogle dage siden, og jeg har så fået 10.
Jeg blev vildt skuffet, sur og rigtig ked af det. Jeg følte at jeg var vildt grundig med opgaverne og bare generelt at jeg havde helt styr på det, faktisk håbede jeg slet ikke på at få nogle fejl, og på et 12-tal. Der var 90 opgaver og for at få 12 skal man have max 2 fejl. Så for at få 10 har man jo 3 fejl eller mere.
Sidst vi lavede diktat fik jeg 12. Jeg elsker glæden og følelsen af at få 12, for jeg får så meget selvtillid og bliver vildt glad. Men når jeg så i dag fik 10 og fandt ud af det via elevintra, så blev jeg bare helt vildt deprimeret. Sådan virkelig ked af det og jeg er det stadig. Også fordi min bedste veninde, hun fik 12, jeg er generelt lidt dygtigere end hende i skolen, så det gør mig så frustreret og jeg har bare lyst til at droppe det hele.
Det lyder virkelig dumt at sige man er ked af at få 10, men det er jeg altså og det påvirker mig meget. Sidst vi skulle skrive en novelle havde jeg skrevet en rigtig god en, og der fik jeg også kun 10. Jeg får helt ondt i maven ved det.
Jeg ved godt at det ikke er særlig sundt eller godt at have det sådan her med mine karakterer men jeg kan virkelig ikke gøre for det, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg snakker med mine forældre om det men de siger selvfølgelig bare at det er vildt flot og at 10 er mindst lige så godt som 12. Men det er ikke nok for mig,
jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig da det har en stor påvirkning på mig, og kan give mig meget store humørsvingninger.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du er så glad for at gå i skole og går så meget op i at klare dig godt.
Som du selv skriver, så tænker jeg, at 10 er en virkelig flot karakter. For mig lyder dit ønske om at få topkarakterer ikke som et behov for hverken at imponere dine forældre eller lærer. Snarere tænker jeg, at du selv synes, at du fortjener 12, fordi dansk er et fag, du går op i med liv og sjæl.
Når man har det sådan med noget her i livet, vil man også gerne belønnes. Det tænker jeg er helt almindeligt, og ikke noget du skal slå dig selv oven i hovedet med eller føle dig fjollet over at tænke.
Når det er sagt, kan det være sundt at have fokus på at øve dig i, hvordan du bliver bedre til at håndtere andre karakterer end dem, du havde håbet på.
Mange stiler efter det perfekte 12-tal, men i virkeligheden tænker jeg, at det er godt at få lidt forskellige karakterer. Det kan nemlig være udtryk for, at du tør at eksperimentere og prøve dig frem i danskfagets forskellige genrer og udtryksformer.
Det er en måde at udfordre dig selv ved ikke kun at vælge den type opgave, du føler dig sikrest i. Giver det mening?
Har du mon nogensinde talt med din dansklærer om dine høje forventninger til dig selv?
Hvad ville han eller hun mon sige, hvis du fortalte, hvor meget det påvirker dig? Måske kan en samtale med din lærer hjælpe til at gøre det mindre hårdt at få lavere karakterer end forventet.
I kan også sammen kigge på helt konkrete emner, som du måske har have gavn af at øve. Her tænker jeg for eksempel på at træne dobbeltkonsonanter, stumme bogstaver, forkortelser eller hvad der nu en gang volder dig flest problemer.
Ved at inddrage din lærer får du forhåbentligt en god sparringspartner og støtte. Samtidig viser du også et stort engagement og et ønske om at dygtiggøre inden for danskfaget.
Jeg håber, du kan bruge mit svar – du får hvert fald karaktereren 12 for at have modet til at skrive ind til BørneTelefonen.
De bedste hilsner
BørneTelefonen