Deprimeret over karakterer i skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du er så glad for at gå i skole og går så meget op i at klare dig godt.

Som du selv skriver, så tænker jeg, at 10 er en virkelig flot karakter. For mig lyder dit ønske om at få topkarakterer ikke som et behov for hverken at imponere dine forældre eller lærer. Snarere tænker jeg, at du selv synes, at du fortjener 12, fordi dansk er et fag, du går op i med liv og sjæl.

Når man har det sådan med noget her i livet, vil man også gerne belønnes. Det tænker jeg er helt almindeligt, og ikke noget du skal slå dig selv oven i hovedet med eller føle dig fjollet over at tænke.

Når det er sagt, kan det være sundt at have fokus på at øve dig i, hvordan du bliver bedre til at håndtere andre karakterer end dem, du havde håbet på.

Mange stiler efter det perfekte 12-tal, men i virkeligheden tænker jeg, at det er godt at få lidt forskellige karakterer. Det kan nemlig være udtryk for, at du tør at eksperimentere og prøve dig frem i danskfagets forskellige genrer og udtryksformer.

Det er en måde at udfordre dig selv ved ikke kun at vælge den type opgave, du føler dig sikrest i. Giver det mening?

Har du mon nogensinde talt med din dansklærer om dine høje forventninger til dig selv?

Hvad ville han eller hun mon sige, hvis du fortalte, hvor meget det påvirker dig? Måske kan en samtale med din lærer hjælpe til at gøre det mindre hårdt at få lavere karakterer end forventet.

I kan også sammen kigge på helt konkrete emner, som du måske har have gavn af at øve. Her tænker jeg for eksempel på at træne dobbeltkonsonanter, stumme bogstaver, forkortelser eller hvad der nu en gang volder dig flest problemer.

Ved at inddrage din lærer får du forhåbentligt en god sparringspartner og støtte. Samtidig viser du også et stort engagement og et ønske om at dygtiggøre inden for danskfaget.

Jeg håber, du kan bruge mit svar – du får hvert fald karaktereren 12 for at have modet til at skrive ind til BørneTelefonen.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.