Deprimeret?

Hej. Igen.. ved ikke lige hvor mange gange man må skrive herind men altså.. her er jeg igen.

Jeg er en dreng på 15 år som er i super dårligt humør, sådan cirka hele tiden. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler at jeg har prøvet det meste. Jeg har en mega sød kæreste som jeg holder meget af. Det er for det meste der mit gode humør begynder at skinne igennem. Men det er ikke altid hun kan være sammen. Når jeg ikke er sammen med hende sidder jeg for det meste og laver ingenting. Enten drukner jeg mine sørgelige følelser i musik eller videospil. (Hvis jeg så bliver dræbt i et spil bliver mit humør ikke meget bedre)

Men ja. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har prøvet at være sammen med mine venner. Jeg har en bedste ven og vi har det også godt sammen. Det er bare som om at på det sidste er han blevet irriterende. Jeg ved ikke om det er mit humør eller hvad det kan være.
Vi var en tur til københavn her i dag og der gik det godt, men på vej hjem i toget fik jeg bare lige pludselig lyst til at græde. Sådan virkelig bare give op agtig. Det lyder nok skørt, men tit tænker jeg over om det sådan er værd at leve. Jeg ved godt at det lyder tosset, og jeg har sikkert ikke nosserne til at tage mit eget liv, men jeg føler mig bare så tom indeni.

Jeg er begyndt at sove med bamse, fordi at det er det tætteste jeg kommer på min kæreste, når vi ikke er sammen selvfølgelig. Og det plejer jeg altså aldrig at gøre. Ikke at der er noget galt med det, men altså… jeg er en 15 årig dreng.. der sover med bamse? hvad sker der?

Hvis jeg skal være helt ærlig er jeg ked sådan rigtig tit. Det er sgu ikke så sjovt.

Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det. Synes jeg har snakket med dem om for mange ting. Synes også det er synd for dem at de skal vide at deres barn ikke har det godt.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har det ikke fedt, og jeg tror også lidt at min kæreste kan mærke det på mig, og jeg er bange for at hun slår op på et tidspunkt på grund af det.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Tak for brevet. Du må skrive herind så meget du har brug for.

Når du er ked af det så tit, og føler at du nogle gange har lyst til at give op, er det godt du spørger efter hjælp. Det viser mig, at du gerne vil ændre tingene og har en stærk vilje.

Det er jo ikke meningen at du skal have det sådan, og det er godt du tager det alvorligt.

For at få det bedre, bliver jeg nødt til at råde dig til at tale med  nogen om det, selvom jeg godt kan mærke at du ikke har meget lyst. Jeg fornemmer på dit brev, at du har mange mennesker omkring dig, som holder af dig. Det er vigtigt – især når man er inde i en lidt svær eller mærkelig periode, som du beskriver at være.

Din kæreste, din bedste ven og dine forældre, kan med stor sandsynlighed mærke det på dit humør.

Jeg tænker derfor, at det er vigtig at tale med dem om, hvordan du har det. Jeg gætter også på, at de allerede bekymrer sig for dig.

Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det. Du synes det er synd for dem, at de skal vide at du ikke har det godt.

Den følelse ved jeg, at der er mange unge der kender til. Men faktisk er det sådan, at de fleste forældre meget gerne vil vide, hvordan deres barn har det, så de kan hjælpe. Det er meget lettere for dem, når de ved, hvad der foregår indeni dig.

Jeg ved fra andre unge, at det føles rart at få delt alle de kede af det tanker med nogen, så de ikke vokser sig større indeni. Det får man det værre af. Måske er det det du mærker lige nu, fordi du har gået længe med det alene.

Du er bange for at din kæreste vil slå op, hvis du fortæller hende om det hele. Men når jeg læser dit brev, har du det heller ikke godt med den måde det er på nu. Og jeg fornemmer der er en lille del af dig, der ville ønske du havde modet til at sige det?

Jeg kan ikke vide, hvordan din kæreste vil reagere. Men jeg kan fortælle, at jeg tror på at det vil være en lettelse for dig, at få vist, hvordan du går og har det for tiden. Måske kan du mærke at det letter lidt, når du skriver til os?

Hvis det føles lettere for dig, kan du også vise dine forældre (og kæreste?) hvad du har skrevet til os. Og mit svar.

Måske kunne det være en mulighed for dig?

Du kan også skrive det i et brev til dem. Du skriver meget forståeligt omkring dine følelser og jeg mærker nemt, hvordan du har det indeni. Det er en styrke du har, og måske har du mod på at bruge den nu.

Vi har vores guide til at skrive et brev her på hjemmesiden. Du ser den ved at klikke på dette link: BørneTelefonen – Skriv det til nogen.

Der sker en masse ting i den alder, du har netop nu. Biologien har sørget for at en masse hormoner farer rundt i kroppen på dig, og det kan altså også godt påvirke humøret. Få det til at svinge, og også give dig tanker, som du måske ikke helt forstår, hvor kommer fra.

Din læge vil også kunne hjælpe dig med, hvordan du bedst tackler det lige nu. Du kunne tage dine forældre med til en snak hos lægen? Nummeret og adressen til din læge står på det gule sundhedskort. Det er vigtigt for mig at huske dig på, at en læge ikke kun er til brækkede arme, store psykiske problemer eller ondt i maven.

Lægen er også en man kan bruge, hvis man har brug for at vide, om man er helt okay eller om man måske for en periode har brug for lidt ekstra støtte. Det kan fx være i form af samtaler hos en psykolog, det kan også være andre former for behandling der kombinerer psyken og fysikken, fx Body SDS.

Jeg håber du har fået mod på, at få fortalt nogen om alt det du går rundt med indeni. Jeg tror på, at der er en masse mennesker omkring dig, der er klar til at hjælpe dig og støtte dig, så du kan få det bedre.

Har du brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, så er du også altid velkommen til at ringe eller smse til 116111

Du kan også logge på chatten: Få hjælp af BørneTelefonen

Held og lykke og varme tanker

Fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?