Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

De forstår det ikke!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du, Det var godt du skrev, for jeg kan læse du tumler med følelser omkring selvværd, om du er god nok, og om andre synes du er god nok. Du fortæller at du får at vide i skolen, og af dine forældre, at du er dygtig til dine ting. Og du synes egentlig også selv, at du ofte er god til ting, f.eks god til at tegne. Jeg synes det er helt fint, at man synes man er god til noget. Det er rigtig godt , og rart at høre, at du også kan have det sådan. Jeg er sikker på at mange børn, for hvem tingene ikke falder så let, misunder dig det.Bagsiden ved, at man ofte får at vide at man er dygtig, (som jo ellers er en virkelig god og rar ting), kan være, at man med tiden kan føle en forventing, eller pres både fra dem der roser en, men også fra en selv – at tingene så skal blive ved med at gå godt. Og at man skal kunne præstere på samme høje niveau hele tiden. Det kan man godt blive bekymret og bange for, at man ikke kan. Også selvom det jo egentlig går godt. Man kan blive så nervøs, utilpas og helt spændt indeni, så man , som du beskriver, græder. Man kan kalde det præstationsangst, usikkerhed, spænding om det går godt, uanset hvad vi kaler det, så er det noget de allerfleste kender til. Og det kan komme i perioder, og hos nogen hele tiden. Og som du beskriver, er det ikke særlig rart, for man føler sig helt ude af den lige mens det står på.For det første vil jeg ønske for dig, at du bliver ved med at nyde de ting du kan lide at lave, uanset om du er god til dem eller ej. F.eks er det jo rigtig dejligt, at du er god til at tegne, men det skal også være rart. Der vil altid være nogen, der er dårligere til at tegne end dig, og nogen som er bedre. Man kan ødelægge både sin egen og andres glæde ved tingene, hvis man hele tiden sammenligner og måler sig med andre. Og hvis det er alt for vigtigt at være bedst. Vi er unikke som mennesker, dem vi er, det vi kan og måderne vi forholder os til både at være og at gøre tingene. Jeg tænker, at det er vigtigt at være, tænke, tale om sig selv, på en måde der accepterer og respekterer, at jeg er god nok, det jeg gør er godt nok...hvordan vil det være for dig og gøre det for dig selv? Vill du være klar til at give lidt slip på de måder du tænker nu? Bare fem minutter om dagen til at begynde med... Jeg tænker også det er vigtigt at overveje en gang om du føler et pres? Og hvis du gør, fra hvem kommer det? Er det udefra eller er det ens egen skræk for at fejle?Har du prøvet at lave fejl? Hvad skete der? Var det noget nogen andre overhovedet kan huske eller tillægger nogen betydning? Når du ser rundt på dine kammerater, er de ikke søde, rare og dejlige, selvom den ene måske ikke er god til at skrive eller den anden ikke god til matematik, eller at spille bold? Jeg synes det er godt at vi er gode til forskellige ting, ellers var verden da et trist sted at være.Jeg tror, det kan være en god ide at tænke over, hvad man er god til. Både at tænke over det selv, men også når nogen roser dig – høre hvad det præcis er de synes er godt og tage det ind, helt ind hvor du kan mærke, at det føles godt og ægte. Ikke bare få at vide du er god eller dygtig, og lade det passere igennem eller straks hive en dårlig præstation frem. Hvis man bruger din fremlæggelse i skolen som eksempel: Altså at få at vide præcis, hvad der var godt. Var det indholdet, prioriteringen af emner, din viden, den rækkefølge du fremlagde tingene i, den måde du talte på, den måde du havde kontakt til tilhørerne, at du var sjov, eller at du medinddrog andre, stillede spørgsmål eller hvad man nu kan tænke sig. Jeg tror det kan give mere sikker grund under fødderne, at man ved hvad det er man bliver rost for. En bestemt egenskab eller kvalitet man har, i stedet for at det bliver diffust.Ligesom at der er ting vi er gode ting, er der også ting man er mindre gode til. Sådan er det for alle mennesker. Og jeg tænker, at man må give sig selv så meget plads, at det er helt ok, at der er ting man ikke er god til, også selvom man gør sit allerbedste.Du kan også prøve at hjælpe en, måske i klassen, med noget du er god til, som en anden måske behøver hjælp med. Måske kan den anden hjælpe dig med noget, du er mindre god til? Det kan være meget lærerigt at sætte sig ind i, at noget man selv synes er let, kan være svært for en anden – og man bliver meget mere bevidst om, hvad det er man selv kan, samtidig med at man hjæper hinanden.Hvis præstationangsten fortsætter eller bliver værre , uden at du rigtig kan komme videre med det, synes jeg, du igen skal prøve at snakke med dine forældre om det. Måske vise dem dit brev og mit svar. Hvis det bliver rigtig slemt kan det også være en idé at snakke med den lærer, du har det bedst med eller med en skolepsykolog. Her kan du spørge efter gode råd og måder at få mere styr på de tanker, som forstyrre dig ved prøver og det med tænke positivt om det der lykkes og ikke lykkes, som du havde tænkt det. Man lærer af begge dele.Jeg håber du kan bruge mine tanker og idéer til noget. Du er er meget vekommen til at kontakte BørneTelefonen på sms eller telefonpå 116111 eller logge på vores chat.
Alt det bedste herfra.Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat