Brev
Dårligt rygte :///
Hej BørneTelefonen 🙂
Jeg startede på en ny skole for lidt tid siden, sammen med mine aller bedsteveninder.
Jeg er meget indadvendt og genert, når jeg skal nye steder hen. Jeg har haft en periode med rigtig dårligt selvværd og dårlig selvtillid, så da jeg startede på skolen koncentrerede jeg mig kun om hvordan jeg så ud og tænkte på 24/7 hvad folk syntes om mig.
Her for ikke så lang tid siden, fandt jeg så ud af at næsten alle har fået et sygt dårligt indtryk af mig, og tror jeg hele tiden er sur og er en dårlig veninde osv.
De ødelægger mine ting, og jeg har det rent ud sagt ad helvedes til i min klasse. Hvad kan jeg gøre for at ændre deres indtryk af mig, og blive venner med dem? Synes det hele ser lidt håbløst ud…
Jeg har på det seneste overvejet at flytte skole, for at starte på en frisk, men jeg vil gerne give det en sidste chance.
Så har du nogen gode råd? :///
Håber virkelig I vil hjælpe mig…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14. Mange tak for dit brev.
Det lyder bestemt ikke rart at du ikke trives på din nye skole, men udfra hvad du skriver, så kan jeg forstå du gerne vil give det en chance og kæmpe for at få det til blive bedre, hvor er det bare sejt gået!
Det er på ingen måde i orden, at der er nogenm der ødelægger dine ting, og at du har det skidt i klassen. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af at høre, at folk tror du er sur og en dårlig veninde. Ofte er det heldigvis sådan, at rygter ikke er sande, og at mange også godt ved, at "rygter bare er rygter". Og det kan sagtens være, at den person, der har fortalt dig det, har overdrevet omkring "rygterne".
Har du det stadig godt med dine gamle allerbedste veninder fra den gamle skole, og går I i klasse sammen? Kunne du mon tale med en eller flere af dem om, hvordan du har det?
Derudover så vil jeg også råde dig til at tale med dine forældre og din klasselærer om, hvordan du går og har det. Hvis du synes, det er svært at få forklare, så kan du vise dem det brev, du har skrevet hertil og mit svar til dig. De voksne skal hjælpe med at få stoppet rygterne og få arbejdet med klassens måde at være sammen på. Det er de voksnes ansvar, at der er et godt fællesskab, hvor der er plads til alle. Du har selv gjort en masse for at de andre skulle acceptere dig, men nogle gange skal lærerne også på banen og arbejde mere med klassens trivsel. Det er derfor, jeg synes, de skal have at vide, hvad der foregår.
Jeg ved godt, at man ofte kan give sig selv ansvaret for at løse det hele - lige som du også spørger mig, hvordan DU kan ændre deres indtryk af dig, og hvordan DU kan blive venner med dem. Men det er faktisk ikke kun dit ansvar, for når man er ny på en skole, så kan det godt være svært at komme ind i et fællesskab, uden at de voksne hjælper. Jeg tror faktisk på, at hvis der kommer ro på i forhold til de andre, og du kan slappe lidt af overfor dem, så kan du også begynde at tænke nogle gode tanker om dig selv og få noget mere tro på dig selv.
Så jeg håber, du vil overveje at tale med dine forældre, din lærer eller en anden voksen, der kan sørge for, at dine lærer får at vide, hvordan du har det.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen