Brev
Bekymringer
Hej Brevkassen.
Jeg har her for tiden tænkt meget over mange ting jeg har fortrudt i de sidste par uger. Hver gang jeg gør noget forkert eller sagt noget dumt kan de tage flere uger for mig at komme over det. Det kan være om de mest sølle ting eller de lidt værre ting.
Det kan godt tage sig på ret meget når jeg f.eks. slapper af, før jeg skal sove og når jeg koncentrer mig. Jeg føler mig ked af det, fortabt og sur på mig selv når jeg tænker på de slags ting. På grund af det har jeg ikke sovet specielt godt de sidste par dage.
Den måde jeg har håndteret det på er at prøve at tænke og lave noget andet, men det er ikke altid lige nemt at glemme det.
Er der en bedre måde at slippe af med tankerne?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Hvor er det godt at du skriver, for jeg forstår godt at det kan være svært at vide hvad du skal gøre ved alle de tanker, som du har, og som gør dig så ked af det.
Jeg læser at du allerede har forsøgt at håndtere det, ved at prøve forskellige ting, men uden at det helt hjælper. Det er ret flot og du kæmper virkelig. Men når tankerne fylder som de gør, forstyrrer de også din søvn. Det fortæller mig, at det er vigtigt og det helt rigtige at bede om hjælp. For hvis man er træt hele tiden, kan det være med til at ens tanker vokser, og fylder mere. Måske det også er sådan du oplever det?
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig og komme med ideer til hvad du kan gøre.
Du lyder som en pige, der gerne vil sige og gøre tingene rigtigt, for ikke at komme til at såre andre, eller andre tænker dårligt om dig. Du tænker på andre end dig selv, og du har omsorg for andre. Det er en rigtig god egenskab at have som menneske. Jeg tror på at du er en sød og rar veninde at have.
Men jeg hører fra andre børn, der skriver til os, at man også ønsker at være god ved andre, og sige “rigtige” ting, fordi man kan være bange for at blive upopulær. Jeg ved jo ikke om det også er sådanne tanker du kan have? Altså at du kan være bange for, at de andre ikke synes om dig?
Men når man begynder at være teenager, som du også er nu, så er det rigtig tit at der også sker ændringer i den måde man er sammen på i en gruppe. Ændringer som er med til at man måske er mere usikker på sig selv i en periode.
Jeg ved at jeg gætter, men jeg får tanken om at det også er med til, at dine tanker i de sidste uger er begyndt at fylde mere. Måske er der også sket noget blandt dine klassekammerater? Det er måske ikke noget du har tænkt over før. Men jeg nævner det, fordi det muligvis kan hjælpe dig til at forstå dig selv og dine tanker lidt mere.
Du har krydset af i emnet selvværd i dit brev, så jeg tænker at du selv kan have tænkt over, hvordan du kan få mere selvværd? Jeg har i hvert fald en øvelse her du kan se om er noget for dig: Selvværdsøvelse
Men vi har på BørneTelefonen også nogle ideer og råd til hvad man kan gøre hvis ens tanker fylder for meget. Altså at man kan have tankemylder. Du kan se hvilke råd her: Ro på tankerne
Hvis tankerne fylder meget, når du skal koncentrere sig, inden du skal sove, så det er svært at slappe helt af fordi hjertet banker og tankerne myldrer rundt, så kan denne vejrtrækningsøvelse måske hjælpe: Vejrtrækningsøvelse
Jeg vil huske at sige, at der også kan være mange gode ting ved at have mange tanker. For det kan betyde at man er god at snakke med, fordi man har tænkt over tingene. Man lærer også meget om både sig selv og andre, når man tænker.
Men at lære at ens tanker ikke fylder for meget, som du lige nu kan opleve, er noget man skal øve sig på.  Jeg tænker, at man kan sammenligne det med en muskel, som der skal trænes, for at den bliver stærk. I starten, når den er utrænet, kan det være svært, altså at slippe tankerne, men det bliver bedre jo stærkere den bliver. Mon du kan følge mig?
Jeg håber meget, at du kan bruge nogle af  de ideer og råd jeg henviser til. Jeg vil virkelig også foreslå dig, at du viser brevet eller hvad du ser på hjemmesiden til dine forældre. For måske kan de også komme med andre gode ideer. Det kan måske være rart for dig, at fortalt om dine tanker og følelser til dem, eller en anden voksen du er tryg ved.
Men du er også altid velkommen til at skrive igen – eller ringe/chatte med os på 116111
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen