Brev
Bekymret over alt jeg gør
Ved slet ikke om jeg kan formulere det her ordentligt uden at det kommer til at forekomme plat, men jeg prøver.
Jeg er 18 år gammel, og har utroligt store problemer med at give slip på situationer hvor jeg har sagt noget jeg føler er forkert.
Hvis jeg for eksempel siger den mindste ting forkert, eller bruger det forkerte navn når jeg siger noget til folk, kan jeg gå fuldstændig i panik.
Jeg er bange for jeg ikke er sjov nok, eller ikke sød nok ved folk, at de ikke kan lide mig, eller at jeg har snakket for meget.
Jeg har også utroligt svært ved at tro folk ikke lægger mærke til hvad jeg siger, og analysere i det, og stort set hver morgen jeg vågner tænker jeg dagen før igennem for ting jeg har sagt, og hvis jeg husker noget pinligt, kan der gå så meget panik i mig det helt svimler.
Det er så hæmmende for mig, og jeg aner ikke hvem jeg skal snakke med.
Indtil videre er min taktik at holde mig konstant beskæftiget, ved at være omkring mennsker så meget som muligt, fordi så når jeg ikke at tænke på det før næste morgen.
Ved ikke om der findes et svar på det her, men havde virkelig brug for at få det ud, og formuleret, måske mest for mig selv.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Du fortæller, at du bl.a. har svært ved at give slip på situationer, hvor du har sagt noget, du føler er forkert, og at du ofte bliver grebet af en panik. Din måde at beskrive det virker slet ikke plat, og uanset hvordan du havde beskrevet det, ville jeg have taget det alvorligt.
Jeg får indtryk af, at du kommer til at stille meget høje krav og forventninger til dig selv. Alle kan komme til at sige et forkert navn – det ved du nok godt – men af en eller anden grund føler du ikke, at det er ok, når det er dig, der kommer til det. Du kender måske talemåden, at ”man er sin egen værste kritiker”. Det lyder som om, at du har en usynlig kritiker på nakken døgnet rundt, og at det er kritikeren, der skaber panik?
Du er klar over, at kritikeren har en meget hæmmende effekt på dig, og det er godt, at du har lagt mærke til dette. Så har du nemlig en rigtig god motivation for at sige farvel til kritikeren eller i hvert fald sætte din indre kritiker lidt på plads.
Du har lagt en foreløbig taktik, som går ud på at være konstant beskæftiget. Mon du kan finde på flere andre taktikker, som kan holde kritikeren på afstand? Find ud af hvad der kan give kritikeren modstand. Måske er det at lave noget rart – noget, du kan lide at lave, eller som du ved, du er god til? Måske er det at stille spørgsmål til kritikeren om, det nu er den eneste sandhed eller måde at gøre tingene - fortælle, at jeg ok lige som jeg er og det er ok det jeg sagde eller gjorde. Sæt kritikeren på en ny opgave - en mission med målet - at få øje på dig og det dejlige du er og allerede er for andre omkring dig
Måske kan det også være en hjælp for dig at arbejde med grænsen for, hvornår du føler noget er forkert. For nogle kan det hjælpe at lave små fejl med vilje (f.eks. stavefejl eller talefejl) – bare for at opdage, at der ikke sker nogen katastrofe. Der er i hvert fald ikke nogen, der dør af det. Faktisk synes andre, at det kan være helt befriende, når man laver fejl, fordi det gør en mere menneskelig og mindre perfekt- man slapper bedre af i hinandens selskab. Husk at det er menneskeligt at fejle, hvis det egentlig er en fejl... – og at der ikke findes nogen mennesker, som er perfekte. Jeg synes netop, det perfekte mennesker er vi alle med vores uperfektheder, ups'er, hovsa'er, sagde jeg det og pyt det går alligevel - det giver os vores særlige unikke særpræg.
Jeg tror, at du vil få meget ud af at arbejde med dit selvværd. Du kan gå på biblioteket og låne bøger om emnet, eller se på, hvad der virker for andre. Du kan også bruge mere tid sammen med mennesker, du holder af, og som får dig til at føle dig godt tilpas.
Prøv dig frem og læg mærke til, hvad der er med til at holde kritikeren i skak, og hvad der giver dig et bedre selvværd. Du kan eventuelt føre dagbog for at holde styr på, hvad der virker, og for at sætte ord på dine tanker og følelser. Dagbog kan især være en god ide, hvis du oplever, at det har en gavnlig effekt at du fik det hele ned på skrift i dit brev til os.
Jeg håber og tror på, at du kan blive mere tilfreds med dig selv, for det har du al mulig grund til at være.
Kærlig hilsen BørneTelefonen