Brev
At give slip på fortiden
Kære BB,
Jeg skriver til jer på vegne af mig selv. Og det gør jeg fordi der er en del af mig, der gerne vil leve livet lettere, men jeg har desværre fundet mig i et sted på havet, hvor jeg til dels bunder, men også har det med at falde i igen.
Jeg lever i øjeblikket i en sorg, men jeg ved ikke snart hvad jeg vil kalde det – om det er decideret maniodepressivitet, kan jeg ikke rigtige svare på. Men sagen ligger sådan, at jeg de sidste par år har været igennem en enorm rejse, der har efterladt så mange psykiske ar på mig – måske i forbindelse med min identitetsdannelse.
Men den største er dog min kærestes død. Jeg er homoseksuel og for knap tre år siden kom jeg sammen med mit livs kærlighed. Vi har været igennem ufatteligt meget, lige fra glæden og sorgen, til at vi skulle udfordres på langdistanceforhold og til sidst sygdom. Han døde af kræft sidste sommer i 2014. Så derfor er det naturligvis stadig meget nyt. Jeg savner ham ufatteligt meget.
Til dagligt går jeg på gymnasie i 2.g – og det går godt. Jeg klarer mig godt i skolen og jeg har et socialt liv med dejlige venner og jeg er for det meste en meget glad og livlig person. Men da min kæreste døde sidste år var dette to dage før jeg startede. Og når man starter et nyt sted, så er det så vigtigt, at man er med fra starten.
Det betyder, at jeg har presset mig selv igennem den svære tid, hvor jeg ikke havde tid til at bearbejde det.. Inderst inde var det ikke gået op for endnu. Det gjorde det første det halve år efter.
Igennem den svære tid har både familie og venner været de mest omsorgsfulde og kærlige, jeg nogensinde har kunne ønske mig at have omkring mig.
Jeg er så træt af at være i en tilstand, som jeg ikke længere ønsker at være i. Mine indre dæmoner raser nærmest op i mig hver gang, når jeg er alene eller føler mig alene. Der er dage hvor det er knap så slemt, og der er dage hvor det er virkelig slemt.
På disse virkelig slemme dage kan jeg have så mange tanker om mange ting.. Er jeg alene? Hvorfor føler jeg mig så elsket og samtidig så alene? Finder jeg nogensinde min sande kærlighed igen? Hvad hvis jeg ikke kommer til at leve lykkeligt?
Jeg er klar over, at tabet af en elsket tager sin tid. Men der er også noget i mig der fortæller mig, at jeg er mere end parat til også at finde gejsten for at starte på en frisk. Jeg har inderligt lyst til at give slip på den fortid, der har styret mig igennem min ungdom og i teenageårene.
Det handler om alt fra død og liv til gamle ar fra mobberi og besværet med at acceptere sig selv og sin identitet. Jeg vil så gerne kunne fortælle mig selv, at nu er det rigtige tidspunkt at give slip på fortiden og prøve én gang til; lære at elske mig selv og lære at tænke fremad igen.
Men jeg ved bare ikke hvor jeg skal gå hen. Måske kan I hjælpe mig med at finde hjælpen?..
Kærlig hilsen fra mig.
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Det kræver meget at kunne reflektere over og beskrive en situation, som den du står i lige nu. Det gør du så fint i dit brev – og jeg fornemmer derfor, at du er en meget velreflekteret ung mand med en stor styrke.
Jeg synes, du på en rigtig fin måde får beskrevet, hvordan fortidens tab og oplevelser nogle gange tynger dig, selvom at du gerne vil leve livet lettere - du har fundet dig selv et sted på havet og ved måske ikke, hvordan du kan komme helt på land igen. Jeg håber, at det her svar kan bidrage til, at du finder den rette hjælp.
Du beskriver, hvordan du har en fortid med mobning, identitetskrise, manglende accept og tilmed også har oplevet at miste din store kærlighed. Jeg kan godt forstå, hvis din fortid nogle gange føles tung at bære.
Du skriver, at den største sorg er din kærestes død. Det er forståeligt. Det kan være en meget voldsom oplevelse at miste sin store kærlighed, og det er derfor helt naturligt, at opleve stor sorg – og frygt for, om den sande kærlighed dukker op igen.
Det lyder som om, du ikke rigtig har fået tid og ro til at bearbejde sorgen. Du beskriver, hvordan din gymnasietid har været en lidt turbulent tid, hvor du både har skullet forholde dig til sorgen, men samtidig også har arbejdet for, at den ikke skulle hindre dig i at blive en del af gymnasiets sociale eller faglige liv. Du har klaret det flot – det går godt for dig fagligt, og du har tilmed fået en masse dejlige venner… sikke en styrke!
Jeg tænker, at det, du mærker lige nu, er en reaktion på alt det, du har oplevet og en reaktion på, at du har presset dig selv igennem en svær tid. Selvom dine venner og din familie har været omsorgsfulde og støttende, har du stadig dage, hvor du oplever, at dine ”indre dæmoner” raser. Og selvom du føler dig parat til at give slip på fortiden, så oplever du altså, at det er svært at gøre det alene.
Jeg tænker, at kunne være en rigtig god ide for dig at få talt med din læge. Han eller hun vil nemlig kunne hjælpe dig med at få en henvisning til en psykolog – og jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig, at få talt dine oplevelser igennem med en professionel. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at slippe de dele af fortiden, der tynger dig – et arbejde, der er svært at gøre alene.
Du skriver, at du har rigtig god støtte i familie og venner – det er super dejligt og vigtigt. Måske kunne det derfor også være en hjælp for dig, at tale med dem om, hvordan du har det lige nu. De vil nemlig også kunne støtte dig i, at få kontaktet professionel hjælp.
Jeg håber, jeg har kunnet hjælpe dig et skridt på vejen. Ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111,  hvis du har brug for at få talt det hele mere igennem.
Held og lykke – jeg er sikker på, at du nok igen skal finde den store sande kærlighed.
Kærlige hilsener
BørneTelefonen