At give slip på fortiden

Kære BB,

Jeg skriver til jer på vegne af mig selv. Og det gør jeg fordi der er en del af mig, der gerne vil leve livet lettere, men jeg har desværre fundet mig i et sted på havet, hvor jeg til dels bunder, men også har det med at falde i igen.

Jeg lever i øjeblikket i en sorg, men jeg ved ikke snart hvad jeg vil kalde det – om det er decideret maniodepressivitet, kan jeg ikke rigtige svare på. Men sagen ligger sådan, at jeg de sidste par år har været igennem en enorm rejse, der har efterladt så mange psykiske ar på mig – måske i forbindelse med min identitetsdannelse.

Men den største er dog min kærestes død. Jeg er homoseksuel og for knap tre år siden kom jeg sammen med mit livs kærlighed. Vi har været igennem ufatteligt meget, lige fra glæden og sorgen, til at vi skulle udfordres på langdistanceforhold og til sidst sygdom. Han døde af kræft sidste sommer i 2014. Så derfor er det naturligvis stadig meget nyt. Jeg savner ham ufatteligt meget.

Til dagligt går jeg på gymnasie i 2.g – og det går godt. Jeg klarer mig godt i skolen og jeg har et socialt liv med dejlige venner og jeg er for det meste en meget glad og livlig person. Men da min kæreste døde sidste år var dette to dage før jeg startede. Og når man starter et nyt sted, så er det så vigtigt, at man er med fra starten.

Det betyder, at jeg har presset mig selv igennem den svære tid, hvor jeg ikke havde tid til at bearbejde det.. Inderst inde var det ikke gået op for endnu. Det gjorde det første det halve år efter.

Igennem den svære tid har både familie og venner været de mest omsorgsfulde og kærlige, jeg nogensinde har kunne ønske mig at have omkring mig.

Jeg er så træt af at være i en tilstand, som jeg ikke længere ønsker at være i. Mine indre dæmoner raser nærmest op i mig hver gang, når jeg er alene eller føler mig alene. Der er dage hvor det er knap så slemt, og der er dage hvor det er virkelig slemt.

På disse virkelig slemme dage kan jeg have så mange tanker om mange ting.. Er jeg alene? Hvorfor føler jeg mig så elsket og samtidig så alene? Finder jeg nogensinde min sande kærlighed igen? Hvad hvis jeg ikke kommer til at leve lykkeligt?

Jeg er klar over, at tabet af en elsket tager sin tid. Men der er også noget i mig der fortæller mig, at jeg er mere end parat til også at finde gejsten for at starte på en frisk. Jeg har inderligt lyst til at give slip på den fortid, der har styret mig igennem min ungdom og i teenageårene.

Det handler om alt fra død og liv til gamle ar fra mobberi og besværet med at acceptere sig selv og sin identitet. Jeg vil så gerne kunne fortælle mig selv, at nu er det rigtige tidspunkt at give slip på fortiden og prøve én gang til; lære at elske mig selv og lære at tænke fremad igen.

Men jeg ved bare ikke hvor jeg skal gå hen. Måske kan I hjælpe mig med at finde hjælpen?..

Kærlig hilsen fra mig.

Dreng, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Det kræver meget at kunne reflektere over og beskrive en situation, som den du står i lige nu. Det gør du så fint i dit brev – og jeg fornemmer derfor, at du er en meget velreflekteret ung mand med en stor styrke.

Jeg synes, du på en rigtig fin måde får beskrevet, hvordan fortidens tab og oplevelser nogle gange tynger dig, selvom at du gerne vil leve livet lettere - du har fundet dig selv et sted på havet og ved måske ikke, hvordan du kan komme helt på land igen. Jeg håber, at det her svar kan bidrage til, at du finder den rette hjælp.

Du beskriver, hvordan du har en fortid med mobning, identitetskrise, manglende accept og tilmed også har oplevet at miste din store kærlighed. Jeg kan godt forstå, hvis din fortid nogle gange føles tung at bære.

Du skriver, at den største sorg er din kærestes død. Det er forståeligt. Det kan være en meget voldsom oplevelse at miste sin store kærlighed, og det er derfor helt naturligt, at opleve stor sorg – og frygt for, om den sande kærlighed dukker op igen.

Det lyder som om, du ikke rigtig har fået tid og ro til at bearbejde sorgen. Du beskriver, hvordan din gymnasietid har været en lidt turbulent tid, hvor du både har skullet forholde dig til sorgen, men samtidig også har arbejdet for, at den ikke skulle hindre dig i at blive en del af gymnasiets sociale eller faglige liv. Du har klaret det flot – det går godt for dig fagligt, og du har tilmed fået en masse dejlige venner… sikke en styrke!

Jeg tænker, at det, du mærker lige nu, er en reaktion på alt det, du har oplevet og en reaktion på, at du har presset dig selv igennem en svær tid. Selvom dine venner og din familie har været omsorgsfulde og støttende, har du stadig dage, hvor du oplever, at dine ”indre dæmoner” raser. Og selvom du føler dig parat til at give slip på fortiden, så oplever du altså, at det er svært at gøre det alene.

Jeg tænker, at kunne være en rigtig god ide for dig at få talt med din læge. Han eller hun vil nemlig kunne hjælpe dig med at få en henvisning til en psykolog – og jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig, at få talt dine oplevelser igennem med en professionel. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at slippe de dele af fortiden, der tynger dig – et arbejde, der er svært at gøre alene.

Du skriver, at du har rigtig god støtte i familie og venner – det er super dejligt og vigtigt. Måske kunne det derfor også være en hjælp for dig, at tale med dem om, hvordan du har det lige nu. De vil nemlig også kunne støtte dig i, at få kontaktet professionel hjælp.

Jeg håber, jeg har kunnet hjælpe dig et skridt på vejen. Ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111,  hvis du har brug for at få talt det hele mere igennem.
Held og lykke – jeg er sikker på, at du nok igen skal finde den store sande kærlighed.

Kærlige hilsener
BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.