Brev
Ar på maven.
Hej BB.
Jeg er en 15 årig pige, med et 10 centimeters lodret langt opartionsar på maven. Det strækker sig fra næsten ned til underlivet, rundt om højre side af navlen, også nogle få millimeter over (cirka). Det er nu et 12 år gammelt ar.
Mit problem er at jo ældre jeg er blevet, jo mere tænker jeg rent faktisk over jeg har det, og hvad andre tænker om det.
Når der fx bliver holdt et pigemøde i klassen, så hører jeg hele tiden de andre brokke sig over deres kroppe. Det er det sædvanlige tynde piger som siv, mener de er for tykke eller har en for grim mave osv… Og jeg sidder bare og bliver nærmest vred over de brokker sig, for så skulle de virkelig prøve at være i mit sted og have et okay tydeligt langt ar der lige ødelægger selve min maves udseende.
Jeg har det svært med at acceptere at det altså er sådan jeg ser ud. Jeg har det ikke så godt med at tage ud i svømmehaller og på stranden, da det jo betyder badning, og vise skind. En badedragt er noget som bliver set som barnligt, så bikini er nærmest det eneste der går ind.
Det bare når folk først ser arret gisper de altid først højt, og vil have en forklaring på hvad pokker der er sket med mig, og bagefter får jeg det der medlidenheds udtryk. Jeg blev endda brugt som eksempel for en af mine klassekammerater at hvis du ser på “Mit navn” s mave så skal du ikke brokke dig over din.
Noget andet der bare gør det værre er at den måde de har skåret i mig på, har gjort sådan den nærmest strækker sig så navlehullet bliver aflangt hvis jeg står op.
Har snakket med sundhedsplejersken og min far omkring at jeg er ret ked af at se sådan ud. De nævnte begge to laser operation når jeg var fuld udvokset. Ved godt et ar aldrig kan forsvinde sådan, men ville virkelig gerne få gjort et eller andet ved det, da jeg virkelig føler mig for anderledes og utilpas med at have det.
Alt handler jo om at have en smuk krop osv i dag. Så ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. og dem jeg ellers har snakket med siger at det skal jeg bare accepterer og leve med. Det kan jeg jo ikke bare ligesådan.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du er ked af dit operationsar på maven. Selvfølgelig er det svært for dig at acceptere det, netop fordi der i dag er så meget fokus på, hvordan man får den perfekte krop.
Jeg kan sagtens godt forstå, at du synes, det er bagateller, dine veninder er optagede af, når de beklager sig over deres udseende. Men hver enkelt teenagepige vil altid fokusere på lige netop den del af kroppen, som de ikke er tilfredse med. Det hører med til jeres alder at være så optagede af kroppens udseende og at stræbe efter det perfekte.
I ser billeder af piger i blade og forskellige medier, som altid ser helt perfekte ud. Der er ikke en plet, eller knækket negl, ikke et hår der stritter den forkerte vej - det er høje idealer at leve op til. Desværre er det sådan, at det perfekte ikke er et realistisk billede af den pige som er model - der er lavet meget om på de billeder - det er fotoshoppet af professionelle. Så pas godt på jer selv og hinanden og ros hinanden, for det som er dejligt ved en veninde, både det indre og ydre - måske skal I (du og veninderne) rette kritikken og det kritiske blik mod modeblade mm i stedet, og ikke mod jer selv?
Senere i livet vil du opdage, at betydningen af dit udseende bliver mindre og at din væremåde og din personlighed vil betyde mere og mere for dig og dine venner og veninder.
Men det hjælper dig jo ikke lige nu.
Du skriver, at folk siger, at du bare skal acceptere dit ar og leve med det, men det kan du altså ikke bare lige. Det kan jeg godt forstå. Det er ikke nemt og alligevel nødvendigt.
Jeg har en idé, som måske kan hjælpe dig. Lige nu har du udnævnt dit ar til at stå i vejen for, at du kan blive glad og lykkelig. Dit ar er blevet din fjende, som du bruger mange tanker og energi på at bekæmpe. Arret er en del af din livshistorie, og arret er et tegn på din krop, som fortæller en historie om noget der er sket en gang. Måske er arret, det synlige tegn på en operation som var nødvendig for at redde dit liv, eller gøre livet bedre for dig?
Måske kunne du gøre dit ar til din ven? En lille ven i din krop, der har brug for lidt omsorg fra dig, og som du snakker lidt med en gang imellem: ” Goddag ar, hvordan har du det i dag?”  Smøre arret med lidt god olie, fx mandelolie og massere det, så huden på arret og omkring bliver mere afslappet.
Det lyder måske fjollet, men der ligger faktisk en mulighed her for, at du på den måde bedre kan acceptere din krop, som den nu er.
Du skriver, at du ikke har det så godt med at bade, og badedragter ikke er løsningen. Jeg ved ikke om du kender til den type bikini, hvor der er et stykke bikinistof som forbinder toppen med trussen. Det sidder altså midt foran, og ville dække arret på en smart måde. Jeg ved ikke om den model hedder noget særligt. Der er også bikinier med skørt, og toppe som minder om en undertrøje - 'tankini' kaldes de. Der er mange smarte udgaver af bikiniki modeller. Måske vil det være en mulighed at finde en bikini model som lige er til dig, så du kan tage i svømmehallen?
Hvis dit ar stadig er et problem, når du er udvokset, lyder det som en god idé med en laseroperation, der kan forbedre udseendet og gøre det knap så synligt.
Hvis du har lyst til at tale mere om det med arret, og om mit ” mærkelige” forslag kan du evt. ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du er meget velkommen.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen