Alting er ****

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14.

Mange tak for dit fine udførlige brev, hvor du meget præcist har beskrevet, hvordan du og din bror har det for tiden. Det kan godt være, at du ikke synes du er god til noget - men at skrive, det er du god til, så husk at rose dig selv for det :-)

Jeg kan forstå, at du gennem længere tid har lagt en dæmper på dig selv, dels i forhold til din veninde og dels i forhold til dine forældre. Jeg tænker, at det er personer der er dig meget nær. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du måske savner at mærke, at de holder af dig, lige så meget som du holder af dem - så du kan føle dig værdsat..?

Du skriver, at du ikke føler, at du er den bedste til noget, men samtidig fortæller du, at du skal til DM i klatring - så tror jeg, at du er bedre end de fleste, ellers ville du jo slet ikke være udtaget....
Jeg kan ikke vide det, men jeg tror, at du nogen gange kommer til at stille høje forventninger til dig selv? Jeg tror ikke, der kommer noget godt ud af at forvente, at man skal være den bedste til noget - jeg tror, at det kan være bedre at kunne en masse forskellige ting. Noget er man bedre til end andet, det er helt normalt, men at ville være den bedste, det er hårde krav at stille til sig selv.

Du skriver om en anden problematik, der også vedrører din bror. Du fortæller, at dine forældre kender til hans selvmordstanker. Får han mon hjælp af en samtalepartner - psykolog eller egen læge? Hvis ikke kunne du måske prøve at foreslå ham det, da jeg tænker, at det må være meget hårdt at se på, at han har det så svært?

Hvis du ikke kan tale med dine forældre eller din veninde om dine problemstillinger, har du måske en lærer, der kan støtte dig i at finde frem til de ting, som du er god til - eller endnu bedre - at finde frem til hvad det er der gør dig til en helt speciel person (som jeg tror din veninde sætter stor pris på). Hvis du ikke kan tale med en lærer, kan du måske kontakte sundhedsplejersken på din skole. Hun kan være god at snakke med, og hun kan også hjælpe videre ifht din storebror, hvis han ikke allerede får hjælp.

Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på UngeChatten og vende dine tanker lidt mere. Du kan evt. starte med at bede rådgiveren læse dit brev her til BørneBrevkassen, for det beskriver rigtig flot dine tanker og følelser.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?