alt for høj…

hej bb

jeg er en pige som hele mit liv har kæmpet med min højde.

i dag er jeg 16 og er over 180 cm høj (Og vokser stadig..)

at være så høj gør mig konstant opmærksomhed på mig selv da alle er et hoved mindre end mig…

jeg føler mig aldrig feminin og tør ikke at gå i høje hæle.

jeg prøver altid at gøre mig mindre ved siden af drenge, men de er altid på højde eller lavere end mig, og jeg føler at de bliver mere tiltrukket af lavere piger… og så har jeg ikke engang lange ben!

man skulle tro at det var den positive side af at være høj, men nej. jeg har lave ben. fuck.

jeg er også overvægtig, så jeg føler mig som et kæmpe monster hver gang jeg går ud af mit værelse… jeg ville give mit højre øre for at være lavere…

jeg har aldrig haft en kæreste, så jeg tror selvfølgelig det har noget med min højde at gøre (Da jeg ikke er så upopulær og venneløs blandt pigerne…)

Hjælp mig BB:/ jeg ved at man ikke kan ændre sin højde, men jeg ved at man kan ændre sit syn på sig selv…jeg ved bare ikke hvordan.

tak…

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år! T

ak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at din højde fylder meget for dig. Det er aldrig rart at føle, at man skiller sig ud fra de andre. Som du ganske rigtigt skriver, kan man ikke ændre sin højde, men man kan ændre sit syn på sig selv. J

eg blev simpelthen så glad, da jeg læste det, for hvor er der dog mange børn og unge, der skriver til Brevkassen fordi de er kede af deres udseende, og gerne vil lave om på det. Nogle synes som du, at de er for høje, andre synes, de er for lave osv. Du kan evt. prøve at læse nogle af de andre breve om ’Krop og udseende’ her i Brevkassen.

Stort set alle mennesker har noget ved deres udseende, som de ikke er helt tilfredse med. Uanset om det er højde, vægt, benlængde, øjenfarve, hudfarve, bryststørrelse, kan dét man ikke bryder sig om ved sit udseende, komme til at fylde så meget, at man til sidst ikke lægger mærke til alt dét, man godt kan lide og er tilfreds med ved sit udseende. Da man i mange tilfælde ikke kan ændre på måden, man ser ud på, synes jeg, det er en god idé at prøve at flytte sit fokus fra dét, man er mindre tilfreds med ved sig selv, og i stedet prøve at fokusere mere på dét, man er rigtig glad for ved sit udseende eller sin personlighed. Det kan fx være, at man er rigtig glad for sit hår, sit smil, at man har mange gode venner, har et godt humør, er rigtig god til noget osv.

Jeg tænker, at det måske kunne være hjælpsomt for dig, at lave en liste over alle de ting, som du er glad for ved dit udseende og din personlighed. Hvad tænker du mon om det? Jeg tænker også, at du måske kan lave listen sammen med nogle gode veninder. Dine veninder har helt sikkert også noget ved deres udseende, som de ikke synes om. Måske kunne I hjælpe hinanden med at fremhæve alle de gode ting I hver især har, så I kan fokusere mere på jeres gode sider, end på dét I ikke er helt tilfredse med. Nogle gange er det også bare rart, at høre andre sige nogle positive ting om en og ens udseende, og ting de godt kan lide ved ens personlighed. Særligt hvis man i en periode har stirret sig helt blind på det, man ikke er så tilfreds med, og helt har ’glemt’ at se alle de ting man er glad og tilfreds med. Hvad tænker du om det?

Du kunne måske også skrive ned, hvad der kunne give dig følelsen af at være feminin. Er det fx en flot kjole/nederdel. Er det at tage lipgloss på eller at sætte dit hår på en flot måde? Du kunne måske købe et modeblad (eller låne et på biblioteket) for at blive inspireret af det modellerne har på og deres udseende? Modeller er også altid høje. Jo højere, des bedre!

Hvis du føler dig overvægtig tænker jeg, at det måske ville være godt for dig, at dyrke noget motion (hvis du ikke allerede gør det), og så lave en kostplan, så du får de vitaminer og mineraler og samtidig en god og sund kost, som passer til dig - det kan være at skrue op for at spise en masse sunde grøntsager og frugter hver dag. Det kan være mere kød og grønt og mindre sukker -kulhydrater. Vil det være en idé at se efter en kostvejleder - mange kommuner har en, som man kan få hjælp af. Det kan også være, at sundhedsplejersken på din skole kan hjælpe dig med at finde ud det (hvis du går i folkeskole) - og måske kan dine forældre, også støtte dig.

I forhold til din bekymring om, at drengene er lige så høje eller lavere end dig, vi jeg sige, at drenge vokser langsommere end piger. Så selvom drengene måske ikke er så høje lige nu, skal mange af dem nok vokse dig over hovedet – også selvom du selv stadig vokser lidt. Vores kroppe vokser forskelligt, det kan være overkroppen (rygraden), der rykker først og benene bagefter osv. Det gælder både piger og drenge. Når drenge er færdige med at vokse er mange af dem over 180 cm, og sikkert også tættere på at være 190 cm. Der vil selvfølgelig også altid være nogle, som ikke bliver så høje, og for dem, vil deres højde sikkert komme til at fylde lige så meget for dem, som din højde fylder for dig lige nu. Selvom du føler dig for høj, så er høje hæle også en måde, man kan 'forlænge' benene - og hvis du har lyst og mod til at tage hæle på, så gør det og nyd det.

Jeg tænker nu ikke, at det har noget med din højde at gøre, at du endnu ikke har haft en kæreste. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at få kærester, og måske har du ikke mødt den rette endnu. Du lyder til, at være en rigtig sød og dejlig pige, og jeg er sikker på, at han nok skal komme. Man skal jo heller ikke tage den første og den bedste…og når du finder din udkårne første, så vid, at du er klog, smuk og dejlig - du er fantastisk som du er. Giv dig selv den følelse, så er det også det du udstråler.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?