Brev
Afhængig af topkarakterer
Hej!
Jeg er en pige på 18 år, som går i gymnasiet i 2.g. Jeg er ud af en familie, hvor størstedelen er misbrugere eller på anden måde psykisk syge, hvorfor jeg ikke længere har kontakt med nogen i min familie – heller ej mine forældre.
Igennem min barndom har jeg måtte lægge øre til lidt af hvert fra min mor, og har altid fået at vide, at jeg var dum, uduelig og intet værd.
Jeg er nu flyttet i en lille lejelighed og forsøger at etablere en velfungerende voksentilværelse for mig selv. Og det går egentligt ganske fint det meste af tiden, men desværre oplever jeg alt for ofte at bryde sammen, hvis jeg ikke opnår dén karakter, som jeg havde håbet.
Det er som om, at 12-tallerne er blevet et “fix” for mig. 12-tallerne giver mig en følelse af at være anerkendt og værdsat, og jeg ved intet bedre, end når mine lærere tilføjer en rosende karakternote. Det gør mig så varm og lykkelig indeni.
Uheldigvis er jeg gået hen og blevet afhængig af det her “karakter-fix”- hvilket er utroligt uhensigtsmæssigt.
Jeg har tænkt meget over, hvorfor jeg mon er så afhængig af lærernes anerkendelse, og er kommet frem til, at jeg nok forsøger at kompensere for al den kritik og had, jeg har været udsat for i størstedelen af min opvækst.
Men hvordan skal jeg vænne mig af med dette? Hvordan skal jeg lære ikke at gå psykisk ned, bare fordi jeg får en enkelt 7’er i årskarakter?
Jeg har virkelig brug for hjælp!
Mvh S
P.S: Jeres nye opdatering og brugergrænseflade er virkelig god og overskuelig – men det er lidt træls, at man ikke kan søge efter breve ud fra diverse kriterier; såsom alder og køn.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tak for din respons på vores nye hjemmeside. Jeg skal nok lade din kommentarer om manglerne gå videre!
Jeg tror, at du har helt ret i, at din “afhængighed” af 12-taller hænger sammen med dine oplevelser som barn.
Man prøver ofte at kompensere og skabe ligevægt, når man har været udsat for noget, der har præget ens liv på en rigtig kedelig måde.
Det kan også være, at du har særligt behov for at kunne kontrollere, hvad der sker i dit liv i dag, fordi du har været underlagt noget, du ikke selv har kunnet kontrollere; nemlig de voksnes misbrug og manglende ligevægt.
Og karakterer er jo desværre noget, man ikke kan kontrollere, for det er sjældent, at man uden videre er god til “alt”, som det jo kræves, hvis man skal opnå topkarakterer i alt.
Jeg kan sagtens forstå, at det er irriterende at få ét tal, der adskiller sig fra de andre, men du skal huske, at 7 betyder “god præstation”; altså at du har gjort det godt.
Det giver selvfølgelig både et indre og ydre pres, hvis man er vant til at få 12-taller. Man forventer det derfor af sig selv som en selvfølge. Og andre forventer det måske også af én. Men andre skal altså ikke have lov at påvirke dig, hvad karakterer angår. Der har du rigeligt i at skulle kæmpe med dine egne forventninger.
Det er kun naturligt at blive glad og endda lykkelig, når man modtager et 12-tal eller positive kommentarer fra sine lærere, men hvis du føler, at det bliver så meget for meget, at du ikke kan holde det ud, så synes jeg, at du skal tale med nogen om det.
Måske handler det slet ikke om karakterer, men snarere om at du har haft det svært, som du selv er inde på. Måske ligger der noget og lurer, som du ikke har fået bearbejdet. Og sådan noget skal man have talt med nogen om, så det ikke forstyrer dine følelser og derved kommer til at spænde ben for noget i dit liv.
Håber du har en i dit liv, som du kan være fortrolig med, og få fortalt om de tanker og følelser der fylder. Det er også en mulighed at gå til din læge og høre om du måske kunne få en henvisning til nogle psykologsamtaler.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen og få en snak med en rådgiver om det. Nummeret er 116 111. Det er gratis, og du er anonym.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen