Brev
🤫🧏
Jeg er ikke tilfreds med de følelser jeg har følt indtil videre i mit liv.
Alle rundt om mig har beskrevet at positive følelser er “utrolige” (evt noget i retning af “det er helt sindssygt nice at føle sådan noget”) og alt det, men hver gang jeg har følt noget som helst der burde gøre mig så glad som de beskriver det, har jeg ikke følt mere end en tyvende del af hvad bliver beskrevet.
Jeg har aldrig nogensinde føltes tilfreds med de få følelser jeg har oplevet, og den eneste grund til at jeg stadig lever er fordi at jeg ved hvor mange følelser de mennesker der giver en shit om mig ejer, og hvor meget det ville gøre dem ondt hvis jeg dræbte mig selv.
Jeg har følt den mindste bid af kærlighed, både platonisk og romantisk, men af en eller anden grund er det ikke nok.
Jeg ved ikke hvordan at jeg nogensinde kunne komme til at få en rigtig mening i livet og jeg vil virkelig bare gerne finde ud af hvad jeg kan gøre lige nu
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak fordi du skriver til os på BørneTelefonen. Vi er glade for, du vil dele dine tanker og følelser med os.
Du fortæller, at du har en opfattelse af, at alle rundt om dig beskriver positive følelser som noget helt vildt utroligt, som er sindssygt nice at føle. Men dine egne følelser ikke helt nok for dig.
Du skriver, at du søger efter en rigtig mening i livet, og vil gerne finde ud af, hvad du kan gøre ved det.
Det er tydeligt, at du er en meget nysgerrig og opmærksom person.
Du kigger på andre og lytter til deres beskrivelser af følelser, og leder efter de samme oplevelser i dig selv. Det ved jeg, at mange gør. De fleste af os, er meget optaget af andre og ofte spejler vi os i andre mennesker, når vi prøver at finde ud af, hvem vi er.
Det er svært, når man ikke kan genkende deres oplever i sig selv.
Du beskriver, at du lever, fordi du er klar over, hvor ondt det ville gøre de mennesker, der holder af dig, hvis du dræbte dig selv. Det bekymrer mig, hvis dine følelser af manglende mening får dig til at tænke på, om du skal være her. Det er alvorligt.
Jeg kan godt forstå, hvis du også bare gerne vil blive mere tilfreds med de følelser, som du oplever, og det menneske, du er.
Men jeg bider også mærke i, at du er et meget empatisk menneske. For du mærker andres følelser meget tydeligt, selvom du har svært ved at mærke dine egne.
På den ene side, vil jeg så gerne vise dig, at der er plads til den du er, men på den anden side tænker jeg også, at det er vigtigt, at du får hjælpe til dine følelser af meningsløshed – som jo faktisk er nogle rigtig stærke følelser i dig.
Derfor bliver mit svar måske også lidt langt, men jeg har prøvet at opdele i nogle overskrifter til dig.
Når jeg siger, at mange har det som dig…
Mange af dem, der skriver til os, kan føle sig alene med deres følelser, og opleve, at de føler deres følelser anderledes end andre. De drømmer også om at finde en mening i livet, så de kan få ro i dem selv. Måske ligesom dig?
Hvis du har lyst, kan du læse deres breve på BørneTelefonens hjemmeside. Måske er det en trøst at vide, at du ikke er alene?
Vi er forskellige
Forestil dig, at mennesker er som forskellige musikinstrumenter i et orkester. Nogle mennesker er som trompeter. De spiller højt og klart, og deres lyd fylder rummet. Andre mennesker er som violiner. Violinens lyd er blidere, og den følger melodien på en rolig og forsigtig måde.
Det er okay at være en trompet, og det er okay at være en violin. Men nogle gange kan det være svært, hvis man er en violin blandt mange trompeter, eller omvendt.
Trompeterne kan godt dominere på en måde, hvor violinerne slet ikke kan høre sig selv – også selv om det slet ikke er med vilje. Det kan bare være rigtig svært for violinen, at høre de følelser den selv har, hvis de ikke er lige så høje som trompetens.
Måske kan det hjælpe dig, hvis du tænker på, at der også skal være plads til dig, og den måde du føler og udtrykker dig på?
Violinerne kan nemlig også inspirere trompeterne ved at vise, hvordan man giver plads til andre og mere roligt går til sine egne følelser.
De mange breve i brevkassen, har vist mig, at vi hver især tænker og føler forskelligt, og at der ikke er nogen “rigtig” måde at føle på.
Du fortæller i dit brev, at du har følt en bid af kærlighed, både platonisk og romantisk. Hertil kan jeg svare, at kærlighed kan opleves på lige så mange forskellige måder, som der er mennesker i verden. Hver gang man møder kærlighed, føles den på en ny måde.
Derfor er det også svært for mig at sige, hvordan du præcis finder en mening med livet og hvordan du kan blive tilfreds med dine følelser, hvis målet også er at blive præcis som de andre. Giver det mon mening?
Du føler det er meningsløst
Det lyder på mig som om, at du har en ret god kontakt til dig selv og dit følelsesliv, og du på mange måder allerede gør dig mange tanker om, hvem du er og hvordan du ønsker dit liv skal se ud.
Men det er rigtig vigtigt, at du handler på følelsen af meningsløshed. Når man sidder fast i, at tingene er meningsløse og man er lidt forkert er det vigtigt, at man ikke går alene med det, for så kan det nemt voksne sig endnu større.
Jeg tror, at det vigtigste lige nu er, at du fortæller en voksen om dine tanker.
Det er muligt, du måske føler dig lidt usikker på at fortælle andre om de ting, der føles triste eller forkerte. Men selvom det er svært, er det vigtigt, at du taler med nogen om det, så du ikke skal gå med de her svære følelser alene længere.
Forslag nummer 1: Du kan fortælle til din far og mor, at du ofte følelser dig alene, og at du har det rigtig svært lige nu, og at du har brug for, at de lytter alvorligt til dig.
Du kan forklare, at du føler, at føler du føler mindre end andre, og på en måde ikke er godt nok.
Måske kan dine forældre genkende de følelser, som du beskriver. Måske vil de blive mere opmærksomme på, hvordan du går og har det, især hvis du fortæller dem, at du nogle gange tænker på, hvad der holder dig tilbage for at tage dit eget liv.
Måske kan dine forældre også foreslå nogen andre, som du kan tale med? Kan det tænkes, at dine forældre allerede har en fornemmelse af, at du har det lidt svært lige nu, og at du ikke har nogen at tale med om det?
Ved at tage en snak om det, der er svært, kan dine forældre få indblik i, hvilke alvorlige tanker, som du døjer med. Og det er faktisk dine forældres ansvar, at du har det trygt og godt. Derfor er det vigtigt, at de støtter dig, når du har det svært.
Forslag nummer 2: Du kan også vælge at skrive dem et brev, eller vise dem mit svar til dig.
Du kan skrive brevet til din far eller mor, en sød pædagog eller lærer i din skole, eller en anden voksen, som du stoler på. Hvis du har brug for hjælp, så kan du følge vores guide: Skriv. Hvad tænker du om det?
Det er ligegyldigt, hvem du tager fat i, bare det er en voksen, som du har tillid til. Sammen kan I forhåbentlig finde frem til, hvordan du får noget støtte til alt det svære.
Her kan du også finde nogle råd til, hvad du kan gøre, når du får svære tanker og føler meningsløshed. Kig på den, hvis du har lyst!
Du må også meget gerne skrive eller ringe til os på BørneTelefonen på 116 111. Vi er mange søde rådgivere, som hver dag sidder klar ved telefonerne til at tage dit eller andre børns opkald.
Sammen kan vi finde ud af, hvad du ellers kan gøre. Vi taler ofte med børn og unge, som oplever at stå alene, ligesom dig. Vi ved også godt, det kan være svært at snakke om. Og vi vil meget gerne lytte til dig og komme med flere idéer.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget, så du kan få det bedre med dig selv og dit følelsesliv.
Jeg sender dig de varmeste tanker, og ønsker dig held og lykke i fremtiden.
Knus fra BørneTelefonen.