Brev
Vægt og kost
Hej børnetelefon
Jeg har det problem at jeg siden start på gymnasiet har taget nok ca 10 kg på, hvilket gør mig meget ked af det da halvdelen af mit tøj ikke længere passer.
Jeg tror dels jeg har taget på fordi jeg generelt bare er vokset og min krop har udviklet sig som den jo gør.
Dog har jeg også en meget sød tand, hvilket gør at når jeg først har spist et stykke slik så ryger resten af posen, det er som om en helt anden person tager over og først når posen er tom er jeg mig selv igen.
Jeg har prøvet bare at lade helt være med at spise søde sager, men det synes jeg simpelthen også er for trist et liv.
Jeg ønsker tit at være en af de andre piger i min klasse, der er slanke og kan gå i præcis det tøj de vil.
Vægttab har jeg også prøvet men det holder maks en uge og så er den helt gal igen, muligvis fordi jeg ingen opbakning har i det.
Hvis jeg fortæller mine forældre at jeg vil tabe mig fortæller de mig at det skal jeg ikke for jeg er så slank så slank at det ikke er nødvendigt.
Jeg har før tabt mig hvor jeg vejede ca det samme som jeg gør nu og jeg fik det så meget bedre både psykisk og fysisk. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre når jeg skal skjule et vægttab for mine forældre.
Vh mig
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Du beskriver at du er ked af det fordi du har taget på siden du er startet på gymnasiet. Det gør dig ked af det, at noget af dit tøj ikke passer og at du ønsker at være som de andre piger i din klasse. Det lyder slet ikke rart at disse ting fylder så meget i dit hoved. Jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig med dine tanker og bekymringer. Jeg har lyst til at fortælle dig lidt, hvad jeg tænker om det du skriver. Det håber jeg er okay for dig.
Du skriver, at du dels har taget på fordi din krop har udviklet sig som den gør når man vokser. Det er så godt at du ved det og er opmærksom på det. Det skal du endelig holde fast i. Alle kroppe er forskellige og udvikler sig forskelligt og det er helt ok. Samtidig forstår jeg godt, at man kan blive påvirket af nutidens skønhedsideal om at være tynd og slank. Det er desværre også det man ser i reklamer og andre steder. Og så er det næsten umuligt ikke at sammenligne sig med det. Man kommer simpelthen til at tro, at det er sådan man skal se ud. Kan du genkende de tanker?
Den fornemmelse man har af sin krop, er vigtig for, hvordan man oplever sig selv. Og det virker som om, at selvom du ser dig selv som større end andre piger på din alder, så er det mest, når du sammenligner dig med dem, at du føler dig overvægtig. Har jeg mon ret i det?
Jeg tænker om du kunne prøve at distrahere dig selv lidt, når du får de tanker. Du kunne f.eks. høre musik, se en serie eller ringe til nogen, når du kan mærke at tankerne kommer. Jeg tænker også det kunne være rart for dig, at du prøver at tænke over de ting, du godt kan lide ved dig selv og din krop. Selvom det godt kan virke lidt påtaget at gøre, hjælper det faktisk meget at rose sig selv og snakke pænt til sig selv og sin krop.
Du beskriver selv at du gerne vil tabe dig, men også at det ikke rigtig er lykkes førhen. Du nævner dog engang hvor du tabte dig, hvor du fik det meget bedre fysisk og psykisk. Her er min tanke, at det vigtigste for dig, er at du fokuserer på det med at have det godt fysisk og psykisk og ikke så meget på vægttabet. Også selvom man meget nemt kan koble de to ting sammen.
At have det godt fysisk
Måske du kunne tænke over hvornår du har det godt fysisk. Det kan være når du er udenfor og går en tur eller når du danser rundt i stuen med dine veninder. Vi ved at man får det godt fysisk når kroppen rører sig og får frisk luft. Måske det kunne hjælpe dig at fokusere på, at gøre ting der får din krop til at have det godt, frem for at fokusere på at du skal tabe dig?
I forhold til de søde sager synes også at du har ret i, at det ikke giver mening at du aldrig må spise slik og kage igen. Jeg tænker derimod at det handler om at du finder en god balance – også sådan at du ikke føler, det kommer ud af kontrol. Det jeg helt konkret tænker du kan gøre, er måske at hælde halvdelen af slikposen i en skål og så gemme resten af posen væk, så du ikke bliver konfronterer med alt slikket på en gang. Kunne det være en ide? Jeg tænker også den følelse du beskriver du får når du spiser slikket, var noget du kunne snakke med dine forældre om – så kunne de måske hjælpe dig med hvad du skal gøre? Måske kunne i lægge en plan for hvordan og hvornår i spiser slik derhjemme?
Jeg forstår godt at du bliver frustreret når du oplever at dine forældre ikke er enige i, at du gerne vil tabe dig. Jeg synes dog det er rigtig godt at du allerede har åbnet dig op over for dem og fortalt dem hvordan du har det. Det lyder som om, du har nogle forældre der gerne vil have du har det godt. Du beskriver selv at meget af det du har taget på, bare er almindelig udvikling. Måske er det også sådan dine forældre ser det, og at det er derfor de ikke kan forstå at du gerne vil tabe dig, når de oplever at du har en helt normal krop? Kunne det være sådan det var?
Mit forslag ville være at du tager endnu en snak med dine forældre. I stedet for at fokusere på, at du gerne vil tabe dig, kunne i måske snakke om nogle sunde vaner i kunne hjælpe hinanden med. I kunne for eksempel snakke om at hjælpe hinanden med at huske at få rørt sig lidt hver dag. Det kunne også handle om, at i kun spiser slik i weekenden og måske deler en pose når i gør, sådan at du ikke føler du skal tømme posen selv.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og at du måske endda har fået lyst til at afprøve en eller flere af dem. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive til os på brevkassen igen eller ringe på BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen