Brev
0% selvværd
Hej BB
Jeg er en pige på 11 år,
jeg klarer mig egentlig fint i skolen men bar lidt problemer med mat. Men ellers fint.
Jeg har mange problemer derhjemme og jeg ved godt at Afrika osv har mange problemer, men jeg har også mine!
Jeg har ABSOULUT INTET! Selvværd!
Der er ingen piger i klassen som jeg ikke syntes der er pæne eller tykke. Der er en der er lidt overvægtig men stadig!
Jeg vejer 38,3 og føler mig så tyk!!:(
Vores vægt er åbenbart blevet knækket.. Af mig. Jeg var så sur over at jeg vejede så meget:(
Her for 2 uger siden farvede jeg mine spidser af mit hår turkis blå. Og mit hår har en mærkelig bue i sig osv… Intet ved mig er perfekt:(
(Ingen der vejer mere end mig eller noget skal føle sig tykke eller noget) jeg tror generelt bare jeg har nogle problemer med mig selv:/
Hvad skal jeg gøre for at få det bedre?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,  Tak for dit brev. Hvor er det fint at du skriver herind og fortæller, hvordan du har det. Du er helt berettiget til at have dine problemer, og man kan aldrig sammenligne forskellige problemer med hinanden.  Du skriver, at du ikke har noget selvværd. Der er mange, der oplever at de ikke føler sig gode eller pæne nok, og det er især i teenage årene at det kan være svært at tro på sig selv, fordi man kan komme til at sammenligne sig meget med andre. På det du fortæller lyder det til, at du sammenligner dig meget med dine klassekammerater. Er det mon rigtigt? Det er helt normalt, at det ofte er udseendet vi bliver kede af og synes skal være anderledes, når vi føler os usikre på os selv. Du skriver, at du synes du er for tyk. På de den vægt du oplyser i dit brev, tænker jeg faktisk at du er meget slank og skal passe på, du ikke bliver for tynd. Din vægt lyder på ingen måder høj i forhold til din alder. Derfor bekymrer det mig, at du skriver, at du føler dig tyk. Mon du har talt med en voksen om den følelse? Jeg tænker, at du måske kommer til at skubbe dine følelser over på din vægt, fordi det er mere konkret og håndgribeligt end følelsen af at være ked af det og af ikke at være god nok. Mon det er noget, du kan genkende? Det er vigtigt, at du ved, at der ikke er nogen, der er perfekte. Det kan måske se sådan ud, men alle har noget de kæmper med, og man bliver ikke lykkelig af at prøve at blive perfekt. Det virker som om, du er en pige, der er meget selvkritisk, og som er hurtig til at fokusere på det, du ikke kan. Det er altid en god idé at øve sig selv i at tænke på det, man er god til. Du kan evt. skrive de ting ned, som du synes, du er god til, og de ting du er glad for hos dig selv. F.eks. at du er en god veninde, eller at du klarer dig fint i skolen. Det er vigtigt at kunne rose sig selv for de ting, der går godt.  Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du taler med en voksen om, hvordan du har det. Er der mon en voksen, du vil have tillid til at tale med? Det kan f.eks. være dine forældre, en lærer eller en helt tredje. Det vigtigste er, at du får talt om de følelser, du går med. Måske det vil være en hjælp at vise dem dette brev, så I kan snakke ud fra det? Ofte hjælper det at få talt om det, der er svært, så man ikke går rundt med det hele alene. Jeg håber du har fået nogle råd, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive herind igen, eller til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis. De bedste hilsner BørneTelefonen