Brev
Vrede
Hej
Jeg vil gerne på psykiatrisk afdeling fordi når jeg bliver sur kommer jeg til at skade mig selv eller andre. Jeg har F.eks skåret i mig selv nogle gange eller kommer op og slås.
Mine forældre prøver at berolige mig så truer jeg dem med kniv og allemulige dumme ting og det mærkelige er at jeg ikke fortryder jeg gør det fordi jeg nyder det.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Jeg forstår godt, at det er skræmmende, at du har det sådan og jeg tænker også helt sikkert, at du og dine forældre skal have hjælp.
For at finde ud af, hvad der kan hjælpe dig og dine forældre bedst, så er det en god idé at tale med din læge. Din lægen kan hjælpe med at vurdere, hvad der ville være bedst. Igennem lægen eller kommunen kan I få hjælp til, at du får det bedre. Og måske er det indlæggelse på psykiatrisk eller andre måder, hvor du kan få det bedre.
Det kan handle om, at få hjælp til være sur på en anden måde, hvor du ikke skader dig selv eller andre. At du får hjælp til at reagere på en måde, hvor du kan sige, at du er sur og brug for at være dig selv, eller brug for at gå en tur med en voksen, så I kan tale om det. Der kan være mange måder at øve sig i at blive sur, og ikke gøre skade på sig selv eller andre.
Det kan også være, at du har mod på at tale med en skolepsykolog om, hvordan du har det og hvad der sker, når du bliver sur. Måske kan din lærer hjælpe dig med, at skolepsykologen taler med dig?
Måske har du lyst til at kigge på “Det mentale motionscenter” på Psykiatrifondens rådgivning. Her er der øvelser som kan være en hjælp at kunne, hvis man har det svært med sine tanker eller følelser, og til at få ro på.
Du også altid velkommen til at ringe eller skrive herind, hvis du begynder at få trang til at gøre skade på dig selv eller andre. Du kan ringe eller skrive ind på 116111 fra 9-02.
På den måde kan vi måske hjælpe dig, så du ikke gør nogle af de ting, du beskriver. Men du har nok også brug for mere hjælp og støtte til at ændre handlemønstre.
Jeg vil håbe, at du gå videre med det og gerne med støtte fra din familie.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen