Brev
Vrede
Hej Børnetelefon.
Jeg er en pige som har svært ved at styre min vrede..
når jeg først bliver sur, så kan jeg ik styre mig og gør derfor skade på mig selv eller ting. Kan finde på at rive i mit hår eller bide virkelig hårdt.
Jeg ved ik helt hvordan jeg skal stoppe det?
HJÆLP 🙁
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Alle mennesker kan blive vrede. Også så rasende, at man kommer til at gøre dumme ting. Men det er selvfølgelig ikke så smart. Og det er godt, hvis man finder nogle måder at vise vreden på, som ikke skader en selv eller andre.
Derfor er det rigtig fint, at du skriver herind, nu du kan mærke, at du har brug for at styre din vrede mere. Mange gange er det første skridt at kunne se, hvad der er svært, så du er allerede godt på vej!
Jeg har en lille opgave, som du måske kunne have lyst til at prøve? Det handler om at finde en måde at ”glemme” vreden på. Det kan fx være at have en lille ting i din bukselomme, som minder dig om noget godt. Et minde om noget rigtig dejligt, som du kan tage i hånden og tænke på, når følelserne bliver for stærke. Måske en lille blød sten eller en kastanje? Det kan nogle gange hjælpe at fokusere på noget godt i stedet, og det kan føles rigtig rart at få flyttet tankerne.
Jeg ved også, at der er andre, der har en lille bog, som de bruger til at skrive deres følelser ned i. Ikke kun når man er vred men også andre dage. For så lærere man sine følelser bedre at kende. Og måske bliver man så også klar over, om der er særlige situationer, der får vreden til at blusse op. På den måde kan man prøve at undgå de situationer. Bogen kan også bruges til at tegne i, hvis det er svært at sætte ord på følelserne. Måske kunne du også bruge den ide?
Det kan også hjælpe at snakke med nogen om, hvorfor du bliver sur. Der er jo en årsag til det – og det er vigtigt, at du får hjælp til årsagen. Har du derfor talt med dine forældre om det? Eller din lærer? For det kan godt hjælpe at gå til en voksen og få snakket om det, der gør en sur. Eller ked af det. Tit er det nemlig sådan, at vreden handler om, at man er ked af det. Kan du genkende det? Derfor kan vreden også blive mindre, hvis man får fortalt det. Fx siger ”jeg bliver ked af det, når du gør sådan”…
Jeg synes, du har grund til at være stolt af dig selv. Hvor er det fint, at du gør noget ved din vrede, når du oplever, at det er blevet et problem. Held og lykke med at få mere styr på den.
De bedste hilsner fra
Børnetelefonen