Brev
Veninde cutter
Kære BB.
Jeg har en veninde der på sin første dag skar i sig selv,
jeg vidste ikke hvorfor hun gjorde det men hun sagde hun havde gjordt det i 8 år.
Jeg fik det rigtig dårligt bagefter og kastede op, men jeg sagde ikke noget til mine lærer fordi jeg godt ville hjælpe min veninde.
Men efter en uge fortalte hun at det var drengene fra parallel klassen der havde gjordt hun havde skåret i sig selv
Kh. M.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12   Tak for dit meget betænksomme brev. Hvor er din veninde heldig, at have dig som veninde. Det er stærkt af dig, at prøve at tage hånd om, de svære ting der fylder hos din veninde. Det er betænksomt ikke bare at sige det til din lærer, for at beskytte og hjælpe din veninde. Men jeg må også sige til dig, at det er meget vigtigt, med tiden, at nogle voksne, der skal hjælpe din veninde. Når man skader sig selv, så skal man bestemt have hjælp og støtte fra en voksen, måske en psykolog, for at få det bedre.   Når det er sagt, så er jeg slet ikke i tvivl om, at din veninde, finder stor støtte og tillid til dig, når hun fortæller dig, at hun skader sig selv, men også at hun vender tilbage til dig og fortæller hvorfor. Det viser, at du allerede gør rigtig meget for hende og gør alt det rigtige for hende: Du er der for hende og lytter til hende. Det er noget af det hun har allerbedst brug for. Har I talt om, at det er rigtig vigtigt, at hun får endnu mere hjælp, når hun er klar til det? Måske du kan spørge lidt ind til, hvad hun selv forestiller sig, kunne hjælpe hende? Hvad er det drengene fra parallelklassen har gjort eller gør? Det er jo rigtig vigtigt at huske, at lærere har pligt til at sørge for, at alle børn har det godt og hjælpe, hvis der er nogen der ikke har det godt. Og hvis ikke de selv lige ser, at der er noget galt, så skal de have lidt hjælp til at se det. Derfor vil det være rigtig godt at sige det til en sød lærer på skolen eller måske dine forældre.
Jeg kommer til at tænke på, om du er den eneste der ved det her? Eller er der også nogle andre der ved det - så i er flere, der kan snakke med en af jeres lærer eller forældre?  Jeg huske dig på, også at passe på dig selv i alt det her. Som du også har oplevet helt fysisk, ved at kaste op, så kan man blive påvirket rigtig meget af, at man er der for et andet menneske, som har det svært. Så husk at passe på dig selv og tal med nogen om, at du kender en, som har det rigtig svært. Dine forældre måske - eller din klasselærer?   Husk også, at du og måske din veninde selv, kan læse og undersøge mere om selvskade på  http://www.lmsselvskade.dk/  Måske du også kan foreslå din veninde at ringe til Børnetelefonen, chatte eller sms’e til os på 116111 og snakke med os, så er der en voksen rådgiver i den anden ende, som vil lytte og gøre hvad de kan for at hjælpe bedst muligt. Du er selvfølgelig også selv meget velkommen til at ringe til os. Det kan også være at det hjælper, at  begge to ringer op eller skriver til os, så kan I sidde sammen - det er helt ok med os. Det vigtigste er jo, at din veninde får hjælp og du ikke går alene og bærer på bekymringerne for hende. Det er vigtigt at dele, så voksne kan hjælpe med at tage ansvar for at hun får hjælp og støtte, også til at stoppe det drengene gør, så hurtigt som muligt.    Jeg håber rigtig meget, at du passer godt på dig selv og at din veninde får det bedre – med din hjælp og med hjælp fra voksne.   Kærlig hilsen Børnetelefonen