Brev
Veninde cutter og har måske spiseforstyrrelse
Hej bb.
Min bedste veninde har det rigtigt svært og hun cutter næsten hver dag. Hun cutter på armene og lårene og hun har ar over alt på hendes arm.
Hun har måske fået en spiseforstyrrelse for hver gang hun spiser går hun ud og kaster det op. Hun er SÅ tynd i forvejen men hun synes at hun er tyk.
Jeg er virkelig bekymret for hende og jeg tænker kun på hende! Jeg er virkelig bange for det skræmmer mig så meget at hun gør det der ved sig selv!
Hun tør ikke sige det til hendes forældre og hun får ikke noget hjælp.
Mig og min anden veninde (som også er hendes bedste veninde) er de eneste der ved det hele og vi gør alt hvad vi kan for at få hende til at stoppe men hun vil ikke.
Jeg håber i kan hjælpe mig/hende for jeg har virkelig brug for at hun stopper alt det her!
Kh. A…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind, for at få hjælp til den bekymring, du har for din veninde. Det er dejligt at høre, at du og din anden veninde, gør så meget for at hjælpe hende, der har det svært for øjeblikket. Jeg kan godt forstå, at det er skræmmende for jer at se på, og at I har svært ved at hjælpe hende, når hun ikke selv vil stoppe med det. Men det er virkelig sejt, at I prøver at hjælpe hende og I, ved at skrive herind, ikke "accepterer" den situation hun er i. I lyder til at være nogle rigtig gode veninder.
Jeg synes, det er rigtig godt, at I kan se, at hun har brug for hjælp til at stoppe med at cutte, og også til den spiseforstyrrelse hun måske, er ved at få. Når nogen begynder at cutte, kan det hænge sammen med, at der er noget i deres liv, der ikke fungerer, og som de har brug for hjælp fra voksne til at løse, så de kan få det godt igen.
Nogle beskriver, at de har en smerte indeni sig, som de ikke ved, hvordan de skal fjerne, og som de måske heller ikke helt kan forstå hvad er, eller hvor kommer fra. Nogle begynder at cutte, for at prøve at fjerne den smerte de har indeni sig, ved at gøre den til en "udvendig" smerte i stedet. Når de har skåret sig, gør det ondt og bløder. Det kan de både se og forstå. For nogen fjerner den udvendige smerte fra såret fokus fra dét, der gør ondt indeni dem, og som de har svært ved at se og forstå.
At cutte kan også være en måde, at fortælle eller vise andre, at man har det dårligt, og har brug for hjælp.  Det kan være lidt svært at forstå, når man ikke selv har det sådan, men jeg håber, det giver mening for dig, så du endnu bedre kan sætte dig ind i, at din veninde ikke har det godt og har brug for mere hjælp end det I som veninder kan og skal give hende.
Det er selvfølgelig heller ikke godt, at hun går ud og kaster op når hun har spist. Det kan også være et tegn på, at hun ikke har det godt indeni, eller at der er noget hun har det svært med for øjeblikket.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at din veninde får hjælp fra nogle voksne, og at det bedste I kan gøre er, at snakke med hende om, at I er bekymrede for hende, og at det er vigtigt at hun får hjælp, så hun kan få det godt igen.
Du skriver, at hun ikke tør, at sige det til sine forældre. Tror du, at du og måske din anden veninde, kan snakke med hende om, hvilken voksen hun så kunne have lyst til at sig det til? Det kan fx være en sød lærer eller måske en af jeres andres forældre? Det kan også være, at du eller I kan hjælpe hende med at sige det til den voksne I vælger og tænker bedst kan hjælpe? Eller måske vil hun helst have, at du og din anden veninde siger det, mens hun ikke selv er der og måske ikke engang ved, at I beder om hjælp på hendes vegne? Hvordan tror du, at det vil være?
Da hun har valgt at sige det til jer, kan det ubevidst være et ønske fra hendes side om, at I handler på hendes vegne, da hun ikke selv er i stand til det og simpelthen ikke kan overskue det. I din venindes verden er det et kæmpe skridt, at have sagt det til jer, og et billede på at hun stadig er i stand til at bede om hjælp, der hvor hun er mest tryg. Det er et stort og svært ansvar at ligge på jeres skuldre, men allerede ved at læse dit brev, tænker jeg, at din veninde godt ved noget om, hvad du/I kan, når noget skal gøres...
Du kan også sige til din veninde, at hun altid er meget velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116 111, hvis hun har brug for at tale med en sød rådgiver. Hun kan også logge ind på chatten.
Du og din anden veninde, er selvfølgelig også meget velkomne til at ringe eller skrive, hvis I har brug for det, hvilket vil give god mening, da det, som du skriver, er skræmmende at være vidne til at ens veninde har det så skidt.  Der findes også en anonym rådgivning for mennesker der er ramt af selvskade eller spiseforstyrrelser, som hun eller du/I kan kontakte (man kan også kontakte dem, hvis man kender nogen, som er ramt af det). Den hedder LMS, og har tlf. nr. 70 10 18 18. I kan også gå ind på deres hjemmeside på www.spiseforstyrrelser.dk eller www.selvskade.dk . Du kan evt. også fortælle den voksne I vælger at tale med om denne rådgivning. Så kan han/hun også ringe og snakke med dem om, hvordan de bedst kan hjælpe din veninde. Jeg håber meget, at du/I finder en voksen, som kan hjælpe din veninde med at få hjælp, så hun snart kan få det godt igen.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen