Veninde cutter

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev.

Nogle gange kan veninders følelser smitte af på hinanden. Måske kender du det? Når ens veninde er rigtig glad, bliver man også selv glad, og hvis ens veninde er meget ked af det, bliver man måske også selv lidt trist. Det er ikke altid, at følelserne smitter af, men nogle gange sker det – og det er ofte fordi, man holder meget af hinanden. Det betyder dog ikke, at det er din skyld, hvis din veninde er begyndt at cutte, fordi du gør det. Man kan jo ikke altid selv bestemme, hvordan man har det, og man kan heller ikke styre, hvordan andre mennesker har det.

Uanset hvad, er det altså ikke din skyld, at din veninde er begyndt at cutte, men det er godt, at du er opmærksom på hende. Jeg fornemmer, at du gerne vil passe på hende – og måske hjælpe med at stoppe med at cutte? Måske er det også et råb om hjælp, når din veninde ikke skjuler, at hun har cuttet? Det kan være, at hun inderst inde faktisk håber, at der er nogen, der regner ud, at hun ikke ”bare” er faldet ind i en busk. Tror du, at der kan være noget om det?

Jeg tænker på, at den bedste måde at hjælpe din veninde på, er ved også at hjælpe dig selv. Du fortæller, at du har cuttet i noget tid, så der er måske også nogle svære tanker, følelser eller oplevelser, du har brug for hjælp til at komme over? Jeg ved, at der er mange unge mennesker, der cutter, fordi det f.eks. får dem til at ”glemme” nogle svære ting i et lille øjeblik,  men det kan faktisk være livsfarligt at cutte, så det er vigtigt, man får hjælp til at stoppe.

Jeg spekulerer på, om du eller din veninde mon har talt med en voksen om cuttingen. Det kan være rigtig svært at skulle tage den snak, og det kan være svært at finde ud af, hvem man skal tale med. Men samtalen kan blive lidt lettere, hvis man har en, man kan støtte sig til. Måske kunne du og din veninde støtte jer til hinanden og snakke med en voksen - sammen? Det kan være I kan starte med at tale om, hvem I ville snakke med, hvis I skulle fortælle det til nogen?

Det kan også være, at I har lyst til sammen at kigge på Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskades (LMS) hjemmeside lige her: http://www.selvskade.dk. På siden kan man læse om cutting, som også kaldes selvskade, og man kan læse om, hvordan man kan få hjælp. Kan man også både skrive, chatte og ringe til LMS – og det er gratis. De forskellige åbningstider findes lige her: http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/raadgivning/chatraadgivning/.

I er også meget velkomne til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på Chatten, hvis du/I f.eks. har lyst til at tale lidt mere om, hvem I kan tale med, og hvordan I kan få det sagt.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.