Ven som cutter

Hej BB

Jeg har 2 venner der hedder P. og r. de cutter hvad skal jeg gøre

kh mig den forvirrede xd

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære xd Tak for dit brev. Det er ikke underligt, at du er forvirret, når du står overfor sådan et problem. Jeg kan forestille mig, at det må være svært for dig at have den viden. Derfor er det rigtig godt, at du skriver et brev og spørger, hvad du skal gøre. I mit svar til dig, vil jeg give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre for at hjælpe dine venner.Allerførst vil jeg gerne sige, at jeg tænker, at du må være en rigtig god ven for P og R. Det er super flot af dig, at du gerne vil hjælpe.Der er desværre mange børn og unge, der cutter i en kortere eller længere periode. Der kan være mange grunde til, at det sker. Det er en alvorlig ting, og det er vigtigt, at nogle voksne får det at vide, så de kan hjælpe. Det tænker jeg, at du skal prøve at hjælpe dem med.Nogle gange er det en hjælp, at man er flere, når man skal få sagt noget, der ikke er nemt at sige. Det kan være, at I sammen kan snakke med nogle voksne. Jeg ved jo ikke, hvor du kender P og R fra, men måske kender I alle tre de samme voksne? Hvis I kender hinanden fra skolen, så er der måske en lærer, som I har tillid til? Går I i klub? Det kan også være, at der er en pædagog, I har lyst til at snakke med? Eller det kan være et helt tredje sted.Som du selv skriver, så er du forvirret og det vil være godt, hvis forvirringen kan blive lavet om til, at du får det nemmere med den viden, du har. Jeg bliver nysgerrig efter, om du vil kunne tale med dine forældre om det - vil det mon være en mulighed? Det kan være, at dine forældre kan give dig nogle gode råd til, hvem du kan betro dig til. Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med, at få det fortalt til en voksen, der kan gøre noget for at hjælpe P og R. Der er også en tredje mulighed, og det er sundhedsplejersken. Sundhedsplejersken kan også hjælpe med sådan noget, og mange gange er de rigtig gode at betro sig til, fordi de er vant til at snakke med børn. Du kan jo begynde med at snakke med hende, og høre hvad hun synes, du skal gøre ved det. Hvis du ikke lige ved, hvornår sundhedsplejersken er på skolen, så kan du spørge på skolens kontor. Kender du http://www.lmsselvskade.dk/? Det er en rådgivning, der hjælper børn og unge, der kommer til at skade sig selv - fx ved at cutte. Måske kan du og P og R sammen kigge på hjemmesiden? Det kan også være, at du  (og dine forældre) kan bruge hjemmesiden til at få nogle andre ideer til, hvordan du kan hjælpe dine venner.Du har nu fået flere forskellige ideer. Måske er der en af ideerne, som du har lyst til at tale mere om, hvordan du kan gå videre med. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du tænker, at det kan være en hjælp for dig. Hvis du har lyst, kan du læse brevet her højt og fortælle, hvad du gerne vil snakke mere om. Jeg håber virkelig, at du får mulighed for at hjælpe dine venner, så du også selv får det bedre med den viden, du har fået. P og R er så heldige, at de har dig som ven.Mange hilsner og tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.