Brev
Ven med stemmer :/
Kære BørneTelefonen
Jeg har længe haft en god ven, som har det svært.
Lad os kalde ham Peter.. Peter og jeg begyndte at blive rigtig gode venner. Så åbnede Peter sig naturligvis op overfor mig. Han fortalte mig at han gerne ville dø, og at han skærer i sig selv. Så på et tidpunkt fortalte Peter at han hørte stemmer i hovedet, og det var derfor han havde været ond ved mig i en periode. Ved ik helt hvad jeg skal gøre, men hans mor har opdaget han har det svært så håber han får hjælp.. men hvis ik han gør så ved jeg det ik. Kan jo ik sige det til en voksen, fordi så stoler han jo aldrig på mig igen? Kh mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan høre du er meget bekymret for din ven, så det er virkelig godt du skriver herind. Jeg vil prøve at komme med nogle gode råd til hvad du kan gøre.
Til at starte med vil jeg sige, at du lyder som en alletiders ven der rigtig gerne vil hjælpe dem du holder af. Jeg kan sagtens forstå du gerne vil være der for din ven, og det er han sikkert også glad for at du er, men du skal vide det ikke er dit ansvar at han får hjælp. Det er der en voksen der skal hjælpe ham med, som fx hans mor. Det er derfor rigtig godt at hans mor har opdaget det, så hun også kan hjælpe ham.
Du skriver at Peter har fortalt dig at han gerne vil dø, at han skærer i sig selv og hører stemmer.   Jeg  tænker det har været svært for ham at fortælle dig de her ting, men det viser mig også at han stoler på dig. Jeg kan derfor godt forstå du føler du bryder hans tillid, hvis du siger det til en voksen. Samtidig er det måske netop en voksen der kan hjælpe ham bedst lige nu.
Det kan være du allerede har gjort det, men måske ville du kunne snakke med Peter om at få hjælp? Du kunne fortælle ham at du er meget bekymret for ham, og spørger om han ikke vil snakke med en voksen om de her ting, eller om han allerede har gjort det. Hvis du har mod på det, kan du også tilbyde at gå med ham, som en støtte, i samtalen. Det kan også være at Peter selv har mod på at skrive herind eller ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111. Hvad tænker du mon om det?
Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan du mon har det med at få de her ting afvide af Peter. Det er jo et alvorligt emne, og det kan godt være hårdt at høre om, fra folk man holder af. Det er også derfor det er så godt du skriver herind, så du ikke går rundt med det helt alene. Måske du kunne fortælle dine forældre eller en anden voksen du snakker godt med, om hvad der fylder for dig, men uden at nævne at det omhandler Peter? Grunden til jeg foreslår det, er at det jo forståeligt nok også fylder for dig, og jeg tænker det også er vigtigt at du kan snakke med en voksen om dine bekymringer. Giver det mon mening for dig?
Sådan som du beskriver at Peter har det, er der mange andre børn og unge der også har det, og der er heldigvis mange muligheder for at få hjælp til at få det bedre igen. Det er også derfor det er så vigtigt der kommer en voksen ind over.
Jeg håber at du kan bruge rådene til noget. Det lyder som om Peter er heldig at han har en ven som dig.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen