Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre…
Hej,
jeg har det virkelig svært i skolen, men der ikke rigtig nogen grund til det for jeg bliver ikke mobbet. Jeg har det også svært hjemme men jeg tør ikke sige det til min far fordi jeg er bange for at gør ham ked af det.
Jeg har gjort selvskade i noget tid nu. Jeg har 4 ar. Jeg har også overvejet at begå selvmord fordi jeg hader mit liv og mig selv.
Jeg tør ikke engang at tale med min bedste veninde om det. For mig og min venindes venskab er ikke så seriøst, det er mere sjov og ballade så jeg ved ikke hvordan hun vil reagere til det. Måske vil hun ikke være venner med mig mere, eller hun fortæller vores lære eller nogle andre fra klassen.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Er jeg deprimeret? jeg ved det ikke. vær sød at hjælpe mig
vh anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan høre, du går med rigtig mange tanker og følelser selv. Mange børn oplever at blive kede af det, når de ikke kan dele de svære ting med nogen, eller de går meget alene. Mon det også er sådan for dig?
Derfor kan jeg godt forstå at du har det svært og føler dig trist og tænker, at du måske er deprimeret. Alle har brug for at føle sig trygge sammen med andre og kunne dele deres tanker og bekymringer.
Jeg har snakket med mange børn med selvmordstanker. Tit handler det om, at de står i en svær situation, de gerne vil have hjælp til at komme ud af og få det bedre. Det handler sjældent om, at de egentligt vil afslutte deres liv. Mon det også er sådan for dig?
Jeg ved også fra andre børn, at de laver selvskade, når de ikke har nogen at snakke med og følelserne og tankerne bare hober sig op indeni. Mon det også er sådan for dig? Jeg kan forestille mig, det giver dig noget andet at tænke på et øjeblik, når følelserne er for svære at klare alene? Men det hjælper ikke på problemerne, men man får ligesom et problem mere, med selvskade.
Det lyder som om, du har en rigtig god veninde, som du laver en masse sjove ting med. Mon ikke i også kunne prøve at snakke sammen om, hvordan i har det? Hvis man er god til at have det sjovt sammen, så kunne det også at I er gode til også at snakke om  de svære ting. Det kunne være en mulighed for at blive endnu bedre venner?
Lige nu føles det nok som om, du kommer til at have det sådan her altid. Men alle mennesker oplever at deres humør går op og ned, og at de kan være triste i perioder. Mange oplever at det faktisk hjælper at snakke med andre om det.
Måske du er bange for at jeres venskab kun kommer til at handle om alt det triste? Det er slet ikke sikkert. I lyder til at være gode til at lave sjove ting, så det kan i bare blive ved med. Et godt venskab handler også om, at man også kan snakke om, hvordan man har det – også det triste – og også have det sjovt andre gange. Mon det giver mening for dig?
Du skriver du er bange for, at hun så ikke vil være sammen med dig. Hvis hun er en god veninde, så vil hun gerne.  Måske hun også noget, som hun ikke deler? Mange er gode til at se glade ud, selvom de ikke altid er det.
Hvis du har det svært derhjemme og i skolen, så tænker jeg det kunne være en ide at snakke med din far. Tit så fornemmer forældre, at deres børn ikke er glade, men de ved måske ikke hvordan de skal spørge barnet.
Måske din far vil blive lettet, hvis du selv sagde det til ham. Eller måske det bare vil være rart for ham at vide, at du stoler så meget på ham, at du kan fortælle hvordan du har det? Så vil han nemlig få mulighed for at hjælpe dig. Du kunne fx sige til ham, at du ikke kunne lide at sige det til ham, fordi du ikke vil gøre ham ked af det?
Jeg ved at mange børn synes det er nemmere at snakke med deres forældre, hvis de viser deres brev og vores svar til den voksne. Måske det kunne være en ide for dig?  Det kunne også være en god lærer på skolen, som du fik en snak med, hvis det er lidt nemmere. Så kunne læreren hjælpe med at snakke med din far, så I kan finde ud af, hvordan du kan få det bedre.
Det er virkelig sejt, at du skriver til BørneTelefonen og måske har mod på at snakke med din far og din veninde. Det er vigtigt at kunne fortælle andre, hvordan man har det, og du lyder til at være godt på vej. Du har i hvert fald skrevet til os.
Husk du også altid kan ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen