Brev
Vægt
Kære BB
Jeg er en pige på 14, som i et stykke tid har haft det meget svært med mig krop og min vægt.
Jeg føler jeg er alt for tyk, og jeg prøver virkelig at lave om på det. Mine forældre siger at jeg ikke er tyk og det siger mine venner også, men jeg føler bare at de siger det for at være venlige.
Jeg har tabt mig en smule siden jeg begyndte at tænke over alt dette, ca. 6 kg. Jeg synes bare stadig ikke det er nok og vil meget gerne længere ned i vægt.
Jeg har det som om folk kigger på mig når jeg går rundt, og jeg får det dårligt med mig selv. Er for tiden stoppet med at spise, men ved ikke helt om det er så godt en ide.
Jeg er 165 og vejer 37 kg, jeg synes der er så meget fedt på min krop når jeg kigger mig i spejlet, og jeg vil virkelig gerne vide hvad jeg skal gøre?
Jeg er virkelig forvirret, og føler mig virkelig fanget i noget jeg ikke kan komme ud af.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tak for dit brev. Det er godt at kunne mærke efter, hvordan man har det og hvad man føler. Du viser ved det her brev, at du er bevidst om dig selv og jeg får en fornemmelse af, at det er noget, som fylder meget for dig. Det er godt, at du har skrevet herind og jeg tænker, at du skal tale med en voksen om, hvordan du har det med din krop, så du kan få hjælp til, at det bliver anderledes. Jeg vil i brevet komme med muligheder til, hvordan du kan komme ud af det du er fanget af og ikke føler, du kan komme ud af. Du skriver, at du for tiden er stoppet med at spise, men ikke selv ved, om det er en god ide. Det er godt, at du reflekterer over, hvorvidt det er en god ide at stoppe med at spise. Din krop har brug for mad og energi, så den kan fungere. Det er derfor vigtigt at spise varieret. Derudover er din krop ved at udvikle sig. Det er ikke sundt at sulte sig og det kan faktisk skade din krop. Jeg tænker, at en mulighed er, at du taler med sundhedsplejersken på din skole. Sundhedsplejersken kender til kroppens udvikling, vægt og at nogle kan have mange tanker om, hvordan de ser ud. Sundhedsplejersken vil kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres for at ændre din situation. Det er forskelligt, hvornår sundhedsplejersken er på skolen. En start kunne være at finde ud af, hvornår du kan tale med sundhedsplejersken. Derefter kan du tænke over, hvordan du vil sige det til hende. Du kunne for eksempel tænke over, hvad du gerne vil sige. Så kan det være lettere at få sagt. Du nævner, at dine forældre ikke synes, at du er tyk. Jeg tænker, at det kunne være en god ide at tale med dine forældre om dine tanker og hvordan du har det med din krop. Måske ved de slet ikke, hvor meget det går dig på og hvor meget du tænker over det. Det kan være rart at have nogen at tale med om det og som kan støtte en. Hvordan ville det være for dig at tale med dine forældre eller enten din mor eller far om det? Jeg har talt med andre om at være mere kritisk over for egen krop end hvordan andre ser ud. Det er ofte sådan, at man lægger mærke til mange flere ting ved ens udseende end andre gør. Måske er det også sådan for dig? En mulighed er også, at du tager til din egen læge og fortæller om det hele. Lægen vil kunne tale med dig om vægt og hvad der kan gøres. Mon du tænker, at det er en bedre måde at få hjælp på? Kunne det være en hjælp for dig at skrive dagbog over, hvad det er for tanker du har? Det kan sommetider hjælpe at få tankerne ned på papir og ud af hovedet. Jeg tænker også, at en hjælp måske kan være, at du hver dag skriver en ting ned, som du godt kan lide ved dig selv. Det kan for eksempel være, at du er en god veninde, at du kan mærke efter, hvordan du selv har det eller noget helt andet. Så kan du tage det frem, når du tænker på det du gerne vil have anderledes ved dig selv, sådan så du også husker på alt det gode ved dig. Det kan nogle gange hjælpe, hvis man på en måde bliver fanget i tanker, man ikke kan lide at have. Du har vist så meget mod og styrke ved at skrive herind. Jeg tænker, at du kan bruge det mod, videre for at få hjælp med, at du får et andet forhold til din krop. Nogle gange kan det være rart at tale tingene lidt mere igennem. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere om det. Du vil være helt anonym. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad der kan gøres. Det kan nemlig godt blive anderledes. Mange hilsner fra BørneTelefonen.