Usikker

Hejsa..

Undskyld hvis dette brev bliver lidt langt.

Jeg er en pige på 13 år som ikke vil have idræt.

Her for lidt til siden gik det hele ned af bakke for mig.

Jeg begyndte at skære på mig selv, først på mine arme, men så så min søster det, og så sagde jeg til hende at jeg gik ind i et hegn, men jeg tror godt hun ved det inderst inde. Efter det skar jeg istedet på mine hofter.

Når jeg skærer er det mest fordi min pap-far eller mor driver mig til vanvid,

jeg har sagt til min mor jeg ikke kan lide min pap-far, men de har fået et barn sammen så de går nok ikke fra hinanden.

Min pap-far har slået mig en gang, men jeg tør ikke at sige noget til min mor, fordi jeg heller ikke vil ødelægge min lillesøsters forældre ægteskab.

Jeg har sagt ligeud til min mor at jeg hader ham, og jeg har snakket med min pap-far om det , men han gør ikke noget ved det.

Nu er jeg bange for at gå til idræt fordi jeg har rifter efter at skære mig.

Alle pigerne fra min klasse er også vildt tynde og så er der mig som tyk.

Jeg har dog taget en test inde på BMI og den siger jeg er normal vægtig, men når jeg kigger i spejlet synes jeg at jeg ser så grim og tyk ud, så derfor spiser jeg meget sjældent morgenmad og frokost og plejer at komme med en undskyldning til aftenmaden.

Det jeg kommer igennem dagen med er et æble eller så drikker jeg mig mæt i vand.

Før plejede jeg bare at spise og spise, men nu har jeg fået kontrol og jeg elsker det.

Jeg har allerede tabt mig et par kilo.

Jeg er bare vildt bange for at tage til idræt nu da de andre skal se mig. Jeg har overvejet at pjække.

Det er udelukket at jeg siger noget til mine forældre om det her, heller ikke min far, da jeg er vildt bange for at skuffe ham.

Ved i hvordan man kan slippe fra idræt uden at ens forældre ved det eller finder ud af det?

Og har i gode råd til hvordan man taber sig,

jeg har prøvet alle mulige workouts, så her for tiden laver jeg et morgen workout og et aften workout og det virker lidt, men jeg føler bare det er lidt hårdt at kun spise et æble om dagen.

Nogle gange bliver jeg endda helt svimmel, men det ryster jeg af mig med vand.

Håber virkelig i vil hjælpe.

kh mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Tak for dit brev, som absolut ikke for langt.
Det er rigtig fint at du skriver herind og rækker ud efter hjælp.
Du skriver at du er begyndt at skære i dig selv og at det bekymrer dig hvordan du skal slippe for at have idræt. Jeg kan godt forstå at det kan bekymrer dig at skulle til idræt og klæde om med de andre piger, men det bekymrer mig mere at du har det så dårligt at du skader dig selv.
Jeg kan forstå at du har det meget svært med din papfar. Det er aldrig sjovt når ens forældre får en parter man ikke kan med, og der er mange børn og unge der har det rigtig svært med at skulle bo med forældrenes nye parter. På det du skriver, kan jeg forstå, at du både har forsøgt at tale med din mor og din papfar om det. Det synes jeg, du skal have rigtig meget ros for, da jeg kan forestille mig, at det ikke har været nemt for dig. Jeg tænker, at det er vigtigt at prøver at tale med din mor igen og at du fortæller hende at din papfar har slået dig. I Danmark er det ulovligt at slå på børn, og det er vigtigt, at du ikke går med sådan en oplevelse alene. Det er også vigtigt, at det ikke sker igen.
Det lyder som om at du går rundt med mange svære følelser som er med til at gøre dig usikker på dig selv, og at det at skære i sig selv måske kan føles som en hjælp, fordi du så ikke mærker dine følelser. Er det mon noget du kan genkende?
Det er rigtig vigtigt at du får talt med en voksen om hvordan du har det. Både om hvordan du har det derhjemme og om at du skader dig selv og om din bekymring for at være med i idræt. Er der mon en voksen omkring dig, som du vil have tillid til at snakke med? Hvis det er svært at snakke med dine forældre om det, kan det f.eks. være en lærer eller en helt tredje. En mulighed kan være, at du evt. viser dem dette brev.
Til dit spørgsmål omkring det med at tabe sig, tænker jeg, at det er vigtigt, at du enten får din læge eller sundhedsplejerske til at hjælpe dig med at vurdere om du har behov for at tabe dig. Du skriver at dit BMI ligger indenfor normalområet, så jeg tænker umiddelbart ikke at du bør tabe dig. Det bekymrer mig, at du sulter dig og at du bliver svimmel. Det er farligt, at spise så lidt som du gør, og derfor er det rigtig vigtigt at du får hjælp til at få lagt en plan, der er forsvarlig, hvis du skal tabe dig.
Mon det med at sulte dig er blevet en måde ikke at mærke dine følelser på, ligesom når du skærer i dig selv? Ofte når vi er usikre på os selv og kede af det, kan vi komme til at sammenligne os med andre og synes, at de er meget pænere eller bedre end os selv. Især i din alder er det meget almindeligt at sammenligne sig og føle at man ikke er god nok. Er det mon noget du kan genkende?
Man bliver hverken bedre eller gladere af at sulte sig, tværtimod. Det er blot et symptom for at man har det dårligt indeni. Derfor er det også så vigtigt at du får talt med en voksen om hvordan du har det, så du kan få noget hjælp til at få det bedre og til at håndtere dine følelser uden at skulle skære i dig selv eller sulte dig.
Du er altid velkommen til at skrive herind igen, eller til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.