Brev
Tror jeg er ved at udvikle anoreksi
Hej.
Jeg begyndte for ca 2 måneder siden at få det rigtig dårligt, og begyndte også at skære i mig selv. I starten gjorde jeg det på håndledet, men tænkte så at det var et meget synligt sted. Så nu gør jeg det lige over hoften, så man heller ikke kan se det når jeg har underbukser på…
Jeg begyndte også at synes at jeg er fed og grim. Jeg er 1,65 og vejer ca 45 kilo. Jeg er normalvægtig, men jeg føler mig alligevel tyk. Så jeg er begyndt at spise meget mindre, så hver nat ligger jeg med rigtig ondt i maven fordi jeg er sulten. Men nogle gange spiser jeg normalt fordi maden bare smager så godt.. Og så har jeg det rigtig dårligt med mig selv bagefter.
Men er det anoreksi eller noget andet?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver og beder om hjælp, for jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig lidt for, om du er ved at udvikle anoreksi, og det at du har haft det dårligt i et stykke tid.
Ved du mon, hvad der startede det, at du fik det dårligt? Er der mon sket noget, som ikke var rart for dig?Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig at få noget hjælp fra nogle voksne, som ved noget om at have det så svært, at man kommer til at skære sig.
Lige nu er din skole jo lukket, men du kan altid kontakte din læge. Hvordan har du det mon med at snakke med dine forældre? Ved de mon godt, hvordan du har det? Hvis du føler, at du godt kan tale med dem eller måske bare en af dem om det, vil jeg meget anbefale dig at gøre det. De vil også kunne gå med dig til lægen. Når skolen er åben igen, vil du også kunne tale med sundhedsplejersken, men jeg tænker bare, at der går for lang tid for dig.
Jeg kan ikke svare på, om det er anoreksi, du har. Jeg tænker, at det under alle omstændigheder nok hænger sammen med, at du har fået det dårligt og er begyndt at gøre skade på dig selv. Der findes også en hjemmeside som hedder www.selvskade.dk. Her kan du læse lidt om at gøre skade på sig selv, og der er også en sektion om anoreksi. Det er også muligt at få rådgivning hos dem, og det tænker jeg kunne være en god ide at prøve, hvis du har mod på det?
Endelig er du selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan vende dine tanker med en dygtig rådgiver, som også vil kunne hjælpe dig med at finde frem til den hjælp, der er bedst for dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.