træt af alt…

Hej Brevkassen

Jeg er en 15 årige pige. Jeg har haft selvværds- og andre problemer i nu omkring 6-7 år. Det hele startede som sagt da jeg var ca. ni år. Jeg havde aldrig før i mit liv rigtig tænkt påhvordan jeg så ud, og det med udssendet var ikke rigtig noget jeg gik så meget op i, man kan så også sige at jeg der jo heller ikke var så gammel. Mine veninder som jeg var sammen med meget på det tidspunkt var alle sådan okay tynde og pæne. Jeg var selv, for at sige det mildt lidt kvabset. Nu er det jo lang tid siden, så jeg kan ikke huske hvad jeg akkurat tænkte, men jeg ved at jeg begyndte at føle mig “udenfor”. Jeg var ikke lige så pæn eller tynd som dem, derfor følte jeg at jeg ikke var som jeg burde, noget var galy med mig. Her er jeg stadig omkring de otte-ni år.

Det udviklede sig sådan at min tankerne om min krop fyldte mere og mere, samt vægten. Ingen af mine venner eller familie vidste på daværende tidspunkt at jeg havdr det dårligt. Jeg kan huske at jeg så det som en fase, noget der gik over. Det gjorde det så ikke, og jeg fik det dårligere og dårligere. Jeg gik i tredje-fjerde klasse, da jeg for alvor startede at hade mig selv. Jeg kunne ikke lide at se mig selv i spejlet og kunne finde på at hænge et håndklæde over det når jeg gik på toilettet eller var i bad. Jeg havde det også med at slukke lyset så jeg ikke kunne se mig selv. Det var også her jeg stoppede med at spise, når jeg viste mine forældre ikke ville kunne finde ud af det.

Noget jeg især husker fra da jeg ikke var så gammel, var de mange gange hvor jeg følte mig så flov over mig selv, så jeg faktisk frygtede at tage i skole, og kunne finde på at bryde ud i grød om morgen, og råbe at jeg ikke ville i skole, nogle gange lod jeg også at jeg havde det dårligt, så jeg ikke skulle i skole. Jeg blev så ældre og udssendet begyndte at betyde en stor del af min hverdag. Jeg var omkring 13-14 år her, og begyndte helt at stoppe med at spise morgenmad og frokost.

Noget andet der også overtog min hverdag og tankegang var behovet for at træne. Det eneste jeg kunne tænke på var at træne, træne, træne. Jeg var ikke tynd nok endnu. Det var også på det tidspunkt at min tankegang blev værre og værre. Jeg HADET mig selv. Jeg var omkring fjorten år da jeg første gang skar i mig selv, jeg havde hørt om andre der havde gjort, og hvordan det ville fjerne smerten. På en måde hjalp det, og jeg gjorde det noget mere jeg startede også på at læse om anoreksi, og blev ledt ind på nogle sider der hjalp især unge piger med at få det. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg ville have det, jeg ville have anoreksi, fordi alle de andre piger blev jo tyndere, så det vil jeg jo nok også. Men nej, jeg følte stadig ikke at der skete noget, og jeg fik det dårligere og dårligere hver dag.

Nu er jeg så her. Jeg er 15 år, og kan ikke gå en dag uden at have det dårligt, tænke over min krop eller på hvor meget bedre det ville være hvis jeg bare forlod alt. Nogle dage er dog slemmere. Jeg får det tit dårligere når jeg er sammen med andre som jeg misunder, nogle jeg gerne vil være. Jeg tænker på hvorfor jeg er så svag at jeg ikke engang kan tage mig sammen til at gøre noget ved mine problemer, ogdå selvom jeg føler jeg virkelig prøver. Som sagt er jeg bare træt af alt. Mig selv, min krop, min hud, mit ansigt, mit hår, min personlighed og generelt mit liv. Nu om dage er det ligsom det eneste jeg lever for er min familie, og jeg er nærmest sikker på at uden dem, ville jeg forlænget havde forsvundet væk fra alt og alle. Så hvordan bliver jeg glad igen, hvordan får jeg lysten til at leve tilbage. Og ikke mindst hvordan kan jeg komme til at “elske” mig selv eller bare acceptere den jeg er.

Undskyld for den lange besked, har bare aldrig rigtig snakket med nogle før, og har en del på hjertet. Jeg forvente ikke et svar, men jeg ville blive rigtig glad hvis du svarede, da jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Tusind tak på forhånd…

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan læse, at du tumler med en masse tanker omkring dig selv og din krop. Jeg får et indtryk af, at de her tanker gradvist er kommet til at fylde alt for meget og måske lige nu overskygger alt andet, så det er svært at se de andre ting, som kunne gøre dig glad. Du slutter dit brev af med at skrive, at du ikke kan forstå, hvorfor du er for svag til at gøre noget ved dine problemer – men du har jo faktisk taget det første skridt ved at skrive herind, og det er super sejt! Jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig videre.

Du skriver, at du gennem en lang årrække har oplevet, at tanker omkring krop er kommet til at fylde mere og mere. Det er helt normalt at have tanker omkring sin krop. Især omkring puberteten sker der jo rigtig meget med den, og det er derfor ofte deromkring, at man bliver ekstra opmærksom på, hvordan man ser ud. Jeg ved, at der er rigtig mange andre piger, der tumler med præcist de samme tanker som dig. Og ved også godt, at det ikke bare altid er helt let at skulle acceptere, hvordan man ser ud – og de evt. forandringer, der kommer til. Men det kan lade sig gøre med den rette hjælp – og jeg tror egentlig, at det er nøglen til, at du kan få det bedre.

Jeg får et indtryk af og fornemmer egentlig også, at du selv er klar over, at dine tanker omkring din krop og behovet for at træne, læner sig mod en spiseforstyrrelse. Du skriver også, at du direkte har været inde på hjemmesider, der hjælper piger med at få anoreksi, da du gerne ville have det. Det er en alvorlig sygdom, da den gør det endnu sværere for dig at se den reelle dig.

Når man ikke får nok at spise og bruger al sin energi på at træne, så sulter man hjernen, så du vil opleve et forvrænget billede af dig selv, når du ser selv i spejlet i forhold til det billede, som folk omkring dig vil se. Man har generelt en tendens, at det er sådan – men anoreksien vil forværre det i væsentlig grad, og derfor er det så vigtigt, at man får den rette hjælp.

Du skriver, at du ikke har snakket med nogen omkring alt det her før. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig. Jeg får et indtryk af, at du har et godt forhold til din familie. Du skriver i hvert fald, at de er årsagen til, at du ikke bare er forsvundet helt væk. Kunne du mon have mod på at snakke med en af dine forældre eller måske en søskende om, hvordan du går og har det? Jeg ved godt, at det kan være svært, men du har simpelthen beskrevet din situation så fint her i brevet til os, så du kunne overveje at indlede med at vise dem dit brev og måske mit svar.

Jeg tror heller ikke, at du kommer udenom at skulle have noget professionel hjælp ved siden af, men jeg tænker, at den, som du vælger at involvere i det her, kunne hjælpe dig med at kontakte fx din læge eller sundhedsplejerske, så du kan blive henvist det rette sted hen. Det er som sagt uhyre vigtigt at få den rette hjælp, så din hjerne igen kan tænke helt klart og lære at se dig som den, du er – og acceptere det. Jeg tror også, at du så vil opleve, at behovet for at skære i dig selv vil blive mindre for som du skriver, så gør man jo netop det for at dæmpe en anden smerte.

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation og jeg håber, at du kan bruge dem til at komme videre. Du skal vide, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, fx flere konkrete råd til hvordan du kan snakke med dine forældre eller en søskende, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller kontakte os via chatten.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?