Tanker hjælp

Kære brevkasse

Jeg hved godt at nogen har støre problemer ind mig, men jeg kan snart ikke holde mig selv ud længer.

Jeg er blivet mobbet meget gennem mit liv med at jeg var meget tyk og ikke særlig klog.

Jeg valgte derfor gerne at jeg ville tabe mig, og det gjorde jeg.

Nu er jeg normalt vægtig, men jeg føler mig ikke såden.

Jeg har haft spiseforstyrrelser før, men det er hver at kommetilbage, og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre.

Men det er ikke kun mad som er mit problem lige nu,

jeg går på efterskole og jeg føler mig desvære ikke rigtig hjemme på skolen.

Når jeg går til time frygter jeg at de vil grine af mig eller skubbe til mig, det har de nemmelig gjordt tit. Også nede mindet hus jeg bor i er drengene ude efter mig, de slå ryger mig ind i hoved og kalder mig dum.

Jeg kan ikke holde det ud, vær gang jeg kigger mig i spejlet hat jeg løst til at tage en kniv og gøre det forbi.

Jeg har dog en rigtig god veninde på skolen, men jeg tør ikke fortælle hende hvordan jeg har det da jeg er bange for at hun bliver bange.

Og jeg er bange for lærerne på min skole.

Jeg har næsten også lige foret afvide at min farmor er blivet dement, og det gør ikke nogen af tingene beder.

Så vis i har nogen svar til hvordan jeg kan komme vider må i meget gerne hjælpe.

Hilsen Nanna

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Nanna
Tak for dit brev. Jeg synes du er rigtig god til at beskrive din situation på efterskolen, hvor du bliver mobbet og ikke rigtig kan holde ud at være i øjeblikket.
Det at du bliver mobbet på skolen, og frygter det at skulle gå til time, synes jeg det er rigtig vigtigt, der bliver gjort noget for at ændre. Du skriver du er bange for lærerne på din skole. Drejer det sig om alle lærerne, eller er der nogen voksne på skolen, du godt kan tale med. Det er nemlig de voksnes ansvar, at det er rart og trygt for dig at gå i skole, og de skal sørge for at der er et mobbefrit miljø på efterskolen. Selvom det er de voksnes ansvar, kan det nogle gange ske, at der sker en masse ting, som de ikke opdager... Så måske ved de slet ikke, hvor svært det føles for dig at gå på skolen, derfor er det rigtig vigtigt, du tør fortælle hvordan du har det.
Måske er der én der kan gå sammen med dig, og tale med en lærer. Det kan være din kontakt lærer eller en anden lærer, som du er mest tryg ved. Måske din veninde eller en af dine forældre. Måske er der andre du tænker, vil kunne støtte og hjælpe dig med, at der bliver sat en stopper for mobningen og det at drengene slår, eller ryger dig ind i hovedet - det er bare ikke ok, det du bliver udsat for! Hvem kunne det være, du kommer i tanker om?
Du skriver, du ikke har lyst til at fortælle din veninde hvordan du har det, fordi du er bange for hun bliver bange. Hvad er du bekymret for, at hun bliver bange for? Jeg tænker, at hun nok har en god idé om hvordan du har det på skolen, og måske vil hun faktisk blive rigtig glad for, at du taler med hende, og se det som en tillidserklæring - at du stoler på hende og er tryg ved hende. Måske kan du begynde med at fortælle hende, hvordan du har det på skolen, og lade det omkring spiseforstyrrelsen ligge. Din veninde vil måske være den, som støtter dig i at få sagt det til en lærer, skoleleder eller dine forældre, så de kan tale med din kontaktlærer eller skolelederen og høre dem om, hvad de vil gøre for at stoppe mobningen på efterkskolen. Sådan så der bliver gjort noget og ikke bare ender med, at de voksne snakker sammen og ikke gør noget for jer elever.
Du beskriver også at du tidligere har haft en spiseforstyrrelse og at du nu er bange for, at den er ved at komme igen. Nogen gange, når man ikke føler sig tryg eller ikke føler, at man har kontrol over de ting der sker i ens liv, f.eks. når man bliver mobbet på skolen, skubbet på gangene og er bange for lærerne, så kan det være at man har behov for at finde noget man selv kan kontrollere og gøre det til en måde at håndtere de andre ting, som andre er ansvarlige for. Det kan f.eks. være maden, der kan ende med en spiseforstyrrelse. Jeg bliver dels nysgerrig på, hvordan du sidst tacklede spiseforstyrrelsen, hvad var det der gjorde, at du kunne komme ud af det? Derudover bliver jeg nysgerrig på, om der er nogen steder i dit liv, hvor du føler at du er tryg og har kontrol over tingene. Vil det være muligt, at de steder og personer, bliver det som kan støtte og hjælpe dig nu? Så du ikke skal bære det hele, på egne skuldre - det håber jeg, at du er åben for at prøve.

Du skriver du ikke er særlig klog... Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af en klog, fornuftig og ansvarlig pige. Du gør dig tanker om, hvad det er der sker og hvordan man kan gøre noget ved det. Måske har nogen fortalt dig, at du ikke er klog? Det er en fejl at fortælle nogen, at de ikke er kloge! Vi er alle kloge og gode til noget! Det er forskelligt, hvad man er mest klog på og dygtig til. Måske du er struktureret og dygtig til at få lavet dine lektier og afleveringer, eller du er særligt god til at spille håndbold, eller noget helt tredje.

Hvis det er det faglige i skolen, der driller, så er det jo netop skolen og lærerne, der skal støtte dig i at lære bedst muligt og få dig til at blive god til det, ved at se dine styrker og bygge på dem. Der står i vores folkeskolelov, at læreren skal tilpasse sin undervisning, så den passer til den enkelte elev! Det er der desværre, en del lærere som ikke får gjort. Men, det betyder ikke, at du ikke er klog - men at du måske har brug for undervisning på en måde, der passer til dig. Man kan sige, at der er forskellige stile/måder at lære bedst muligt - læringsstile. På de fleste skoler, går undervisningen ud på at sidde på en stol og lytte til lærerens ord og det der bliver vist på tavlen, og herefter skal eleverne kunne forstå det faglige og løse opgaver. For rigtig mange elever, er det ikke den bedste måde at lære. Det kan være, at du har brug for andre måder og metoder - det kan være matematik, hvor din forståelse bliver bedre af at bruge ting til at støtte forståelsen - det kan være centi cubes, kasser med bolde til at lære brøker, eller hvad der nu kan hjælpe på at forstå matematikken. Det kan også være, at en IT rygsæk, hvis det er ordblindhed du kæmper med? En IT rygsæk er en stor hjælp, og måske er det lige det, der kan hjælpe dig. Læsning har betydning for alle fag, for at forstå indhold og hvad opgaverne går ud på. Mon det vil være en hjælp for dig, så tag mod til og snak med dine forældre, hvis de kan støtte dig i at tale med skolen? Ellers er der måske en studievejleder på efterskolen, som vil være god at tale med...
Det lyder som om, du gør dig nogen gode tanker omkring, hvordan du godt kunne tænke dig at det skulle være for dig, og måske kan det være en hjælp for dig, at vise en voksen det brev du har skrevet herind? Det kan nogen gange være nemmere at vise noget man har skrevet, end at skulle formulere alle sine tanker igen, samtidig med at man bliver stillet spørgsmål. Det kan også være en idé at vise mit svar til en voksen, hvis du synes, at det kan hjælpe dig?
Hvis du har lyst eller brug for det er du meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis, og du behøver ikke at fortælle, hvem du er. Det kan også være en måde at vende sine tanker med en, der er vant til at snakke med unge om ting, der kan føles svære.
Mange tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.